De integratie van leren en werken

Door de veranderende aard van arbeid zullen leren en werken steeds meer geïntegreerd worden. De vraag is echter of dat voor alle arbeid geldt.

Harold Jarche beschrijft hoe arbeid transformeert van routinematig -gestandaardiseerd- werk naar meer complex -‘customized‘- werk. Routinematig werk wordt in toenemende mate geautomatiseerd.

Bij complexe arbeid wordt een groter beroep gedaan op initiatief nemen en creativiteit. Deze arbeid is in hoge mate contextgebonden, en doet een groot beroep op impliciete kennis. Jarche schrijft:

In complexity, we can determine the relationship between cause and effect only in retrospect. Think about that. It puts into question most of our management frameworks that require detailed analysis before we take action. It also shows that identifying and copying best practices is pretty well useless.

Het is ingewikkeld om impliciete kennis expliciet te maken. Collega’s leren van elkaar via losse sociale verbanden en via interacties. Volgens Jarche is het ook noodzakelijk dat individuele medewerkers aan ‘persoonlijk kennismanagement’ doen.

  • ‘Persoonlijk’ heeft te maken met de bekwaamheden, interesses en motivatie van de medewerker.
  • Kennis heeft betrekking op het verbinden van informatie met ervaringen. Jarche spreekt van weten wat, weten wie en weten hoe. Ik zou daar nog ‘weten waarom’ aan willen toevoegen.
  • Management is dan het voor elkaar krijgen van zaken (en niet gemanaged worden).

Volgens Jarche verbindt persoonlijke kennismanagement leren en werken volgens drie principes (zoeken om te verbinden, betekenis verlenen en delen om te inspireren).

learning is the work
Afbeelding: Harold Jarche

Opleidingen en trainingen vormen dan de input voor medewerkers. Door ‘hardop te werken’ delen medewerkers dan kennis, waarbij zij ook ondersteuning bij hun werk kunnen krijgen (performance support).

Ik zou dit nog willen aanvullen. Bij complex werk leer je ook door vooraf te analyseren, te ontwikkelen, te experimenteren en te evalueren. Deze elementen maken ook deel uit van ‘working-out-loud‘. Je kunt daarbij m.i. individueel werken, of in groepsverband.

Binnen het onderwijs en bij opleidingen zie je dit m.i. ook terug. Daarom pleit ik ook voor integratie van professionalisering en onderwijsontwikkeling.

Ik wil echter wel benadrukken dat niet alle arbeid complex wordt. Dankzij ICT kan complex werk ook eenvoudiger worden. Bovendien voeren ook kenniswerkers meestal complexe en minder complexe werkzaamheden uit (zoals tijdsregistraties). Uiteraard blijft er ook routinematig werk bestaan dat niet geautomatiseerd kan of zal worden (zoals in de zorg).

Dit impliceert m.i. dus ook dat opleidingen en trainingen voor dergelijk werk de meest voor de hand liggende leeractiviteiten zullen blijven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *