In The Future of Higher Education: Beyond the Campus schetsen organisaties als SURF, JISC en de EDUCAUSE een beeld van het hoger onderwijs van de toekomst. Op basis van een aantal ontwikkelingen is het hoger onderwijs aan verandering onderhevig. Zo is deelname aan hoger onderwijs sterk gegroeid (en ook het opleidingsniveau), wordt een grotere bijdrage van hoger onderwijs en onderzoek aan duurzaamheid verwacht, en wordt steeds meer belang gehecht aan student engagement and achievement.
Het rapport vat ook enkele enablers voor de toekomst samen. Zij zien bijvoorbeeld nieuwe business modellen en onderwijsmodellen voor het hoger onderwijs ontstaan (onder meer als gevolg van ICT, en de toenemende 'openheid' en transparantie). Een voorbeeld is de "peer 2 peer" universiteit. De auteurs contstateren ook:
The educational experience is increasingly connected, experiential, flexible—and driven by individual preferences and needs. With information changing rapidly, the complexity of problems increasing, and the need for skill renewal a constant, education’s focus is shifting from instruction to discovery.
Hiervoor hebben studenten andere bekwaamheden nodig. Bovendien werken studenten mede als gevolg van mobiele technologie en social media steeds meer met elkaar samen, in netwerken. De toenemende diversiteit van de studentenpopulatie maakt ook een grotere flexibiliteit urgent. Innovatie is voorts een essentiële prikkel voor het succes van individuen en economieën.
Volgens de samenstellers worden de traditionele muren van de campus langszamerhand doorbroken. Er is steeds meer sprake van samenwerking over de grenzen van disciplines heen, en leren vindt al lang niet meer plaats in een driedimensionele ruimte. Het rapport beschrijft onder andere ook dat wetenschap en onderzoek als gevolg van sociale en technologische ontwikkelingen in toenemende mate "conversational".
SURF en haar zusterorganisaties geven in The Future of Higher Education: Beyond the Campus een goed overzicht van relevante ontwikkelingen en de gevolgen voor het onderwijs. Ik denk dat een aantal trends ook relevant zijn voor het middelbaar beroepsonderwijs. De samenhang tussen binnen- en buitenschools leren speelt hier bijvoorbeeld ook nadrukkelijk. Ik denk dat deze relatie ook zal veranderen, als gevolg van nieuwe technologieën en veranderende sociale praktijken. Daarnaast zien we ook binnen het MBO -ondanks conservatief verzet en tegenstrijdige regelgeving- een ontwikkeling in de richting van meer onderzoekend leren. Tenslotte zullen ook de businessmodellen binnen het onderwijs veranderen, verwacht ik.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie