David Wiley schetst in ongeveer 24 minuten de historische ontwikkeling van open education.
Het is begonnen met 'free software' (later open source software genoemd). Wist je bijvoorbeeld dat de term 'open source' in februari 1998 voor het eerst is gebruikt?
Wiley is degene die in 1999 heeft gedacht: kunnen we open source principes niet toepassen op het onderwijs (open content)? Hij gaat in deze inleiding onder meer in op de complexiteit van licenties (we weten bijvoorbeeld niet wat 'non-commercial' betekent), en illustreert ook in welke mate open content een vlucht heeft genomen (meer dan 75 miljoen foto's op Flickr met een Creative Commons licentie, meer dan 7 miljoen artikelen in Wikipedia, tal van muziekbestanden, enzovoorts).
Unesco heeft in 2002 de term Open Educational Resources geïntroduceerd. De laatste jaren worden steeds meer initiatieven genomen om open content in het onderwijs toe te passen. Wiley geeft hier enkele voorbeelden van.
Deze video is afkomstig uit een cursus van David Wiley over open education.Michael Feldstein volgt deze cursus, en wil er de komende tijd regelmatig over bloggen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie