Het artikel The F-factor van Trendwatching.com illustreert het toenemende belang van ‘vrienden, fans en volgers’ voor consumptiegedrag. Aan de hand van voorbeelden laat de auteur zien dat bedrijven meer producten afzetten nadat zij “social sharing features” op hun website hadden geïmplementeerd.
Mensen ontdekken nieuwe producten en diensten dankzij sociale netwerken (f-discovery), zij maken steeds vaker gebruik van beoordelingen en reviews van hun sociale netwerk (f-rate), zij vragen hun sociale netwerk om hun koopgedrag te becommentariëren en te verbeteren (f-feedback; 90% van de Facebook-gebruikers vertrouwt op het oordeel van hun ‘vrienden’), zij schaffen samen met hun sociale netwerk producten/diensten aan (f-together; bijvoorbeeld doordat jouw vrienden korting kunnen krijgen) èn zij maken producten/diensten van hun sociale netwerk f-me; denk aan Flipboard of LinkedIn Today die gebruik maken van de bijdragen van jouw netwerk).
De relevantie voor het onderwijs? Ik denk aan het volgende:
- Voeg “social sharing features” toe aan informatie over je onderwijsorganisatie, opleiding, cursus, open educational resources, blogposts en docentpagina’s. Dit hoeft niet anoniem. Als een chefkok tegen kritiek moet kunnen, dan moet dat ook voor onderwijsgevenden gelden.
- Communiceer met je (potentiële) lerenden over de oordelen die worden gegeven (webcare is echt een must). Vraag en gebruik de feedback die je krijgt van je vrienden, fans en volgers.
- Ontwikkel slimme kortingsregelingen en andere bonussen voor het sociale netwerk van je lerenden (geen ‘als, dan’-beloningen maar now, that-beloningen).
- Implementeert tools in je leeromgeving waarmee lerenden bijvoorbeeld online kranten en collage’s kunnen samenstellen (bijvoorbeeld thematisch), en die zij weer als leermateriaal kunnen gebruiken.
Want de termen consumption en consumers uit onderstaand citaat zou je wel eens best kunnen vervangen door education en learners.
With the F-FACTOR a growing force in the consumption arena, ultimately the only way for brands to succeed is to be liked (literally 😉 if not loved, and this liking and loving comes from superior performance. (…)
The F-FACTOR is about being so exceptional that consumers will find and ultimately choose you, without you as a brand having to do anything extra. It’s not about bribing or even compelling people to “Like” your Facebook page. This is something of course, which brands that truly have the F-FACTOR don’t have to worry about.
So, for all ‘F-entrepreneurs’, this space is still wide open: simply come up with new tools and platforms that help consumers help each other to discover, discuss and buy the best of the best.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie