De erkenning van het bestuderen van open educational resources

Eén van de meest pregnante vraagstukken op het gebied van open educational resources en zeker ook van massive open online courses is de erkenning van ‘open education’. Je kunt wel veel tijd bestuderen aan deze materialen, maar meestal wil je toch ook dat deze inspanningen gevalideerd worden. In dit verband is de publicatie Open Learning Recognition: Taking Open Educational Resources a Step Further van belang.

Deze uitgebreide publicatie gaat in op beoordelingsmethoden, eisen aan en standaarden voor materialen (zoals technische en pedagogisch-didactische criteria), het toekennen van punten, certificering en erkenning, en samenwerking tussen instituten. De publicatie bevat verschillende scenario’s van open leren, opdat men meer grip krijgt op de verschillende uitdagingen op dit terrein. Er worden OERTest richtlijnen het OERTest leerpaspoort gepresenteerd. Verder wordt aan de hand van cases verkend in hoeverre de beoordeling en certificering van leerresultaten op basis van open educational resources haalbaar is voor instellingen voor hoger onderwijs.

Opvallend daarbij is de nadruk die wordt gelegd op het vertrouwen in ontwikkelaars van open educational resources, het ontwerp van de materialen, de wijze waarop leerprocessen en leerresultaten worden gedocumenteerd en de match met de bekwaamheden die in het officiële curriculum worden ontwikkeld. Ik krijg de indruk dat met name gekeken wordt naar standaardisatie van input, in plaats van resultaten.

Ik heb het rapport niet in detail gelezen. De auteurs lijken ook veel woorden nodig te hebben, daar waar men sneller tot de kern had kunnen komen. Handige samenvattingen ontbreken helaas.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *