In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een ‘remote‘ laboratorium.
Laboratoria op afstand worden ontwikkeld om studenten 24/7 via internet toegang te geven tot apparatuur en experimenten. Partnerinstellingen hebben daarbij de mogelijkheid om middelen, dure apparatuur en gespecialiseerde laboratoria te delen. Normaal gesproken worden hiervoor traditionele leermanagement systemen zoals Moodle gebruikt. Bij de Princess Sumaya University for Technology in Jordanië hebben ze gekeken naar de mogelijkheden van blockchain-technologie.
Volgens de auteurs van dit paper genereren laboratoria op afstand grote hoeveelheden data die worden opgeslagen, verwerkt, geanalyseerd en geraadpleegd met behulp van gecentraliseerde LMS-en. Deze LMS-en ontberen volgens hen transparantie, traceerbaarheid, veiligheidskenmerken, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Het centrale karakter maakt LMS-en bovendien kwetsbaar voor het “single point of failure-probleem”.
Zij hebben op basis van Ethereum een “remote” laboratorium ontwikkeld. De pilot had betrekking op een experiment met zonnecellen en een windturbine. Het lab werd geprogrammeerd in de grafische taal LabVIEW, geïnstalleerd op een webserver, en mogelijk gemaakt door een programmeerbare automatiseringscontroller om de experimenten uit te voeren.
Met behulp van een ‘smart contract’ kregen gebruikers toegang tot het laboratorium. De gegenereerde data werd op een gedecentraliseerde, transparante, traceerbare, betrouwbare, veilige en vertrouwenwekkende manier opgeslagen. Alleen geautoriseerde studenten hadden toegang tot het netwerk. Daardoor werd privacy van de gegevensbestanden en rapporten gewaarborgd. De gebruikte technologie was robuust zodat geen sprake was van ‘hacks’ en ‘single-point failures’.
De auteurs zijn tevreden over het verloop van de pilot. De technologie deed wat ie moest doen. Zij noemen blockchain-technologie veelbelovend voor het managen van experimenten op afstand.
Mijn opmerkingen
Ik heb toch sterk de indruk dat de auteurs hier een oplossing zoeken voor een niet-bestaand probleem. We hebben m.i. tal van goede oplossingen en voorzieningen voor autorisatie en authenticatie van gebruikers. Daarnaast worden LMS-en op een betrouwbare manier gehost, waarbij goede afspraken worden gemaakt -en maatregelen worden getroffen- voor het op een transparante en veilige manier bewaren van data.
De gekozen oplossing komt op mij als behoorlijk complex over en vereist m.i. specifieke expertise. Dat maakt deze aanpak best hoogdrempelig. Bovendien zijn aan de gebruikte technologie weer extra kosten verbonden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie