Sahana Chattopadhyay heeft veel tekst nodig om uiteindelijk bij de kern van haar pleidooi te komen: massive open online courses kunnen een belangrijke rol spelen binnen corporate universities, en op die manier een brug helpen slaan tussen vraagstukken binnen een arbeidsorganisatie en talentontwikkeling van medewerkers.
Grote bedrijven zijn vele jaren geleden vaak gestart met de oprichting van een eigen ‘corporate university’. Dit organisatie-onderdeel hield zich aanvankelijk bezig met het trainen en opleiden van werknemers, waarbij de organisatiestrategie een leidend principe is. Ze hielden zich bezig met zaken als organisatiecultuur, managementvaardigheden en competentieontwikkeling. Op een gegeven moment zijn corporate universities onder vuur komen te liggen omdat er twijfels waren over hun bijdrage aan het organisatiesucces en omdat getwijfeld werd over de wijze waarop er opgeleid werd (onvoldoende aandacht voor werkplek leren, bijvoorbeeld).
Volgens Sahana Chattopadhyay zijn corporate universities echter op de weg terug. De ontwikkeling van bekwaamheden en continu leren worden steeds vaker gezien als kritisch voor het succes van de organisatie. Jonge medewerkers verwachten dat zij over ontwikkelmogelijkheden kunnen beschikken, terwijl betrokkenheid van medewerkers als heel belangrijk wordt beschouwd voor de kracht van het bedrijfsmerk. Leren en ontwikkelen moet daar een bijdrage aan leveren. Daar komt bij dat HR over meer data beschikt, inclusief tools om die te analyseren en te gebruiken. Tenslotte beschikken organisaties volgens Chattopadhyay ook over technologieën en methodieken voor sociaal, mobiel en samenwerkend leren.
Dankzij internettechnologie kunnen corporate universities bovendien efficiënter opereren. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld minder vaak van hun werk te verzuimen om te leren. Chattopadhyay neemt hierbij ook waar dat sommige bedrijfsuniversiteiten bezig zijn om MOOCs te adopteren. Zo heeft de Bank of America samen met de Khan Academy BetterMoneyHabits.com opgericht om klanten te leren over persoonlijke financiën. Het bedrijf Tenaris werkt samen met edX om opleidingen te verzorgen voor 27 duizend medewerkers.
MOOCs worden binnen bedrijven ook gebruikt voor meer algemene bekwaamheden. Certificering is dan belangrijk voor de erkenning van het geleerde. Sahana Chattopadhyay concludeert daarom:
Thus, CUs can benefit by integrating MOOCs into their larger organizational learning strategy. By taking a blended approach with MOOCs as one of the methods, CUs can become more effective in disseminating the necessary programs.
Volgens haar hebben MOOCs -mede vanwege het schaalbare karakter- een groot aantal voordelen voor corporate universities. Zo zijn experts beschikbaar als ‘learning facilitator’, en hebben deelnemners de mogelijkheden om via een MOOC kritische dialogen met elkaar te voeren. Ook zouden MOOCs, door de verbinding met het dagelijks werk van mensen, leren meer personaliseren.
Volgens mij is dit niet persé het geval. Het is wat mij betreft sterk afhankelijk van de inhoud en het onderwijskundig ontwerp van de MOOC. Massive open online courses kunnen net zo ver van de werkvloer afstaan als de opleidingen die corporate universities in het verleden aanboden. Aan de andere kant kunnen MOOCs ook opdrachten bevatten die deelnemers uitdagen het geleerde in de eigen praktijk toe te passen, en op die manier werkplek leren te faciliteren.
De relevantie en het succes van MOOCs voor corporate universities is echter niet vanzelfsprekend.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie