De belangrijkste trends op het gebied van ICT in het Britse onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser leidde mij naar het rapport Technology Outlook: UK Tertiary Education 2011-2016. Dit rapport is de eerste publicatie van een reeks regionale analyses op het gebied van ICT in het onderwijs door het New Media Consortium (dat jaarlijks het bekende Horizon rapport publiceert).

Deze uitgave -tot stand gekomen met hulp van JISC Innovation Support Centres (CETIS and UKOLN)- focust op de impact van technologische ontwikkelingen op doceren, leren, onderzoek en informatiemanagement in het Britse tertiaire onderwijs. Verder besteedt ook dit rapport aandacht aan algemene ontwikkelingen en uitdagingen.

Het mooie van dit rapport is dat ook een vergelijking wordt gemaakt met andere Horizon rapporten. Daarbij valt op dat de auteurs verwachten dat mobiele telefoons (met name smartphones) en cloud computing overal binnen een jaar geadopteerd zullen zijn. Voor de korte termijn verwacht men in het Britse onderwijs open content en tablet computers breder in te voeren. Verder valt op dat men verwacht Learning Analytics in het Verenigd Koninkrijk eerder te omarmen dan in de VS en Australië/Nieuw-Zeeland, terwijl Augmented Reality in het Groot-Brittannië juist wat trager ingebed zal raken.

Een andere opvallende ontwikkeling in het Britse onderwijs (met een adoptiehorizon van twee tot drie jaar is 'new scholarship';

Increasingly, scholars are beginning to employ methods unavailable to their counterparts of several years ago, including prepublication releases of their work, distribution through non-traditional channels, dynamic visualization of data and results, and new ways to conduct peer reviews using online collaboration. New forms of scholarship, including creative models of publication and non-traditional scholarly products, are evolving along with the changing process.

Persoonlijk verwacht ik dat de zeer behoudende onderzoekswereld deze ontwikkeling nog langere tijd tegen kan houden doordat onderzoekers uiteindelijk toch worden afgerekend op traditionele publicaties in een select aantal, weinig toegankelijke, tijdschriften. Nota bene: dit is in feite geen technologische ontwikkeling, maar wordt wel mogelijk gemaakt dankzij ICT.

Twee, spannende, lange termijnontwikkelingen (3-5 jaar) zijn:

  • Collectieve intelligentie: impliciete kennis van een grote groep mensen kan dankzij technologie expliciet gemaakt worden (o.a. door patronen er in te herkennen).
  • Telepresence: mensen overleggen op afstand, terwijl het lijkt of zij fysiek bij elkaar zijn.

Of deze ontwikkelingen binnen vijf jaar realiteit zijn….

Tenslotte valt mij op dat men in Australië/Nieuw-Zeeland wat betreft uitdagingen een grotere nadruk op professionalisering en 'digitale didactiek' legt, terwijl in de andere rapporten de invloed van de economische crisis en de invoering van andere onderwijsmodellen (met meer onderlinge competitie) als belangrijke uitdaging worden genoemd.

Technology Outlook: UK Tertiary Education 2011-2016 biedt een mooi, samenvattend overzicht van relevante trends op het gebied van ICT en onderwijs, inclusief verwijzingen naar praktijkvoorbeelden en bronnen met meer informatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik had eigenlijk verwacht dat met name telepresence zou worden opgepikt en doorontwikkeld door de industrie die ook als één van de eersten de mogelijkheden van Internet zag. Ik hoef dat niet verder uit te leggen neem ik aan.

  2. @Patricia Kokx: deze industrie geldt vooral als early adopter. Als de technologie ‘volwassen’ is, zijn zij de eerste die ‘m gebruiken. ‘Adult technology’ is in dit verband overigens wel een hele toepasselijke betiteling 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *