De belangrijkste tips voor blended learning (althans volgens Vicki Davis)

Een effectieve ‘blended’ leeromgeving bestaat volgens Vicki Davis uit een combinatie van ‘stenen’ en ‘klikken’ die samen tot een krachtige leerervaring leiden. Daarbij onderscheidt zij essentiële tips. Ik kan het uiteraard niet laten er commentaar op te leveren.

  1. Muur
    “Concrete wall” by Oula Lehtinen – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Concrete_wall.jpg#/media/File:Concrete_wall.jpg

    Maak gebruik van persoonlijke video’s.
    Davis hanteert het concept van het ‘InFlip’ lesgeven. Lerenden bekijken dan video’s tijdens een bijeenkomst. Vicki benadrukt daarbij de voordelen. Lerenden krijgen bijvoorbeeld hulp, op het moment dat zij die nodig hebben. Je kunt bijvoorbeeld als docent ook feedback krijgen op de instructies. Lerenden bekijken de video’s overigens individueel. Davis gebruikt overigens eenvoudige tools (zoals Office Mix of Screen-cast-o-matic) om video’s op te nemen.
    De keuze om video’s tijdens een bijeenkomst te gebruiken, past wat mij betreft bij het basis- of voortgezet onderwijs. Als je echter wilt dat lerenden tijd- en plaatsonafhankelijk leren, dan past deze werkwijze hier minder goed bij. Vicki werkt verder het ‘persoonlijke’ niet verder uit. Je kunt als docent immers ook video’s van anderen hergebruiken. Maar daarmee zijn de video’s inderdaad minder ‘persoonlijk’.

  2. Selecteer een goed leermanagement systeem.
    Davis doelt hierbij op een thuisbasis voor lerenden. Zij erkent dat we tal van apps en tools voor leren gebruiken. Een digitale leeromgeving is ook niet één systeem.
    Vicki Davis benadrukt m.i. terecht dat lerenden een centrale, digitale, basis nodig hebben waar zij gemakkelijk toegang hebben tot alle relevante bronnen, personen en interacties. Bovendien werkt één digitale leeromgeving efficiënt (ook vanwege de mogelijkheden om de voortgang van lerenden online volgen). Vicki adviseert ook een digitale leeromgeving te gebruiken die veel functionaliteiten bevat. Mijn ervaring is ook dat zo’n systeem overdonderend kan werken (voor lerenden en docenten). Bovendien voldoen specifieke applicaties beter aan reële specifieke behoeftes van opleidingen en docenten. Maar een centraal platform is naar mijn mening best belangrijk.
  3. Gebruik een consistente lay out.
    Zorg ervoor dat alle pagina’s dezelfde opbouw hebben en dat afbeeldingen consistent zijn. Vicki Davis plaatst de meest belangrijke vragen bijvoorbeeld consequent boven video’s.
    Ik deel haar mening heel erg. Gebruik dezelfde formats en templates. Lerenden vinden daardoor heel snel relevante leerinhouden zoals opdrachten. Uniformiteit in opbouw en structuur -niet inhoud- bevordert bijvoorbeeld de studeerbaarheid.
  4. Gebruik ’tweeweg’ communicatie.
    Geef dus feedback op opdrachten (via annotaties, rubrics, berichten, resultaten). Lerenden moeten daarbij ook weten hoe zij feedback moeten verwerken. Communicatie is wat mij betreft per definitie een proces dat van twee kanten moet komen.
  5. Bevorder een professionele houding bij je lerenden.
    Dat betekent dat zij correct taalgebruik hanteren (bijvoorbeeld oordelen toelichten), instructies opvolgen (aan welke eisen moet je voldoen?) en serieus participeren in betekenisvolle conversaties.

Nota bene: Vicki’s blogpost is gesponsord. Ik doe iets verkeerd (maar niet heus).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *