Ik had me nog zo voorgenomen dit jaar geen aandacht te schenken aan blogposts en online artikelen over trends voor dit jaar (normaliter doe ik overigens niet aan goede voornemens). Top 5 Social Media Trends For 2011 wil ik echter niet onbesproken laten:
- De auteur heeft volgens mij namelijk gelijk.
- Maar gaat tegelijkertijd niet in op de impact voor het onderwijs.
En dat probeer ik wel te doen. Wat zijn dus die trends, en wat kan het onderwijs daar mee?
- Toenemende populariteit van locatie-gebaseerde diensten. Je bent daardoor beter in staat om je doelgroep te bereiken, op basis van de combinatie locatie-interesse. Uiteraard kun je dergelijke diensten gebruiken voor de communicatie met lerenden. Maar wellicht ook om lerenden bronnen aan te reiken, die te maken hebben met plaats en belangstelling. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een site met weblectures als een studenten een collegezalencomplex betreden.
- De opkomst van meer business-focused videoplatforms. Oftewel: videoplatforms die vooral bedoeld zijn voor leerdoeleinden. Online video is zo krachtig als leermiddel (bekijken) en leeractiviteit (maken en delen). Educatieve video's worden toegankelijker als zij worden ontsloten op specifieke videoplatforms. Kijk naar Leraar24.
- Tekstcampagnes. Je kunt gebruik maken van steeds goedkoper wordende applicaties om lerenden berichten naar hun mobiele telefoon te sturen (graag relevant voor hen, en niet te veel).
- Tweet-a-thon. Een 'goede doel-campagne' op Twitter. Ongetwijfeld in opkomst. Maar svp als Nederlandse onderwijsinstelling niets mee doen. Past m.i. niet bij onze cultuur.
- Meer brandbreedte voor smartphones. Wat is één van de succesfactoren van online video in het onderwijs? Juist: bandbreedte. Wat is één van de belemmeringen van mobile learning via smartphones? Inderdaad, de gebrekkige bandbreedte (zeker in vergelijking met vaste netwerken, en draadloze netwerken thuis). Het einde van de 'ellende' is echter in zicht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dag Wilfred,
Helemaal eens met je analyse, mag ik 2 trends toevoegen?
1. Technologie: onderwijs blijf bij je leest, ga geen zaken ontsluiten die (in de markt) elders beter ontsloten worden.
2. Spraakherkenning gaat een grote rol spelen, van herkenning naar tekst, van herkenning naar een andere taal…
Dag Wilfred, de trend dat video in het onderwijs een steeds grotere rol gaat spelen bewijst de praktijk van STV. Zie http://www.s-tv.nl