E-learning trends voltrekken zich over een langere periode, niet over een jaar. Toch hebben enkele ontwikkelingen het afgelopen jaar een forse impuls gekregen. Welke zijn dat? En wat komt er op ons af?
De afgelopen dagen ben ik diverse bijdragen tegen gekomen die terugblikken op de ontwikkeling van technology enhanced learning, in het afgelopen jaar. De komende dagen zullen ongetwijfeld nog artikelen volgen. Audrey Watters werkt bijvoorbeeld aan een artikelenreeks, waarin zij overigens niet alleen terugblikt maar ook vooruit kijkt. Frank Catalano beperkt zich tot één overzichtsartikel.
- Papier is niet dood. Ondanks de investeringen in e-books, e-readers en e-paper wordt papier nog steeds op grote schaal gebruikt. Onder meer vanwege de onbeperkte ‘batterij’.
- MOOC’s en blended learning bloeien. Wat mij betreft zijn dit twee trends. Massive Open Online Courses hebben het afgelopen jaar een enorme ‘boost’ gekregen. Blended learning is in zijn vele verschijningsvormen langzamerhand de norm geworden.
- Dankzij mobiele en draadloze technologie kun je altijd en overal leren. Leren vindt al lang niet alleen meer op school plaats.
- Er is een kloof tussen praktijk en potentieel als het gaat om mobiele technologie voor leren, en bring your own technology (BYOT). Veel onderwijsinstellingen worstelen inderdaad met de implementatie van BYOT. Hetzelfde geldt voor het gebruik van tablets: aanschaffen is één, zinvol gebruiken is een tweede. Ook daar zal in geïnvesteerd moeten worden.
- Private investeringen in educatieve technologie. Daarbij wordt uiteraard gekeken naar de investeringen in MOOC-initiatieven, maar ook naar de impuls van mediabedrijf Pearson in leertechnologie.
De meeste van deze ontwikkelingen lopen al langere tijd, en zullen dat ook blijven doen. Zoals mobiele technologie, blended learning en BYOT (wat verder gaat dan devices). Dankzij 4G-technologie zullen de toepassingsmogelijkheden van mobiel leren uitgebreid worden. Verder zal papier nog jaren lang een belangrijk medium blijven. De private investeringen spelen vooral in de VS een belangrijke rol.
MOOC’s hebben dit jaar echt een forse impuls gekregen, net als the flipped classroom (die mis ik in bovenstaand overzicht). Ik merk dat ook aan de statistieken van mijn weblog. Verder valt mij de toenemende kritiek op bestaande schoolsystemen op, en de gestage groei van het aantal zelfontwikkelde leerplatforms (mede als gevolg van MOOC’s).
Wat 2013 ons brengen zal? Het gebruik van ‘big data’ en learning analytics zouden volgens mij wel eens een forse ‘boost’ kunnen krijgen. Voor de langere termijn raad ik je aan deze artikelen van IBM te lezen. We gaan onze zintuigen gebruiken om computers te bedienen. Voelen, zien, horen, proeven en ruiken. En denk ook aan het besturen van computers via je gedachten. De data die hiermee worden geregistreerd, zullen ook weer geanalyseerd worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie