De Baldwin-test voor leertechnologie

Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken.

Wizard of Oz
Foto: The Lamp

Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal. Volgens linguïst Emily Bender moeten we ons echter realiseren dat computers geen denkende entiteiten zijn. We riskeren volgens haar dat we macht afstaan aan degene die zich -net als bij de Wizard of Oz- achter het gordijn verschuilt. Waak ervoor dat je verleid wordt door zowel technologiebedrijven die zelf mythes creëren ten aanzien van hun eigen technologie als door de onkritische pers die hun verhalen vaak kritiekloos weergeven.

Charles Logan schrijft dat onderzoekers van het Center on Privacy and Technology van het rechteninstituut van Georgetown de zogenaamde Baldwin-test hebben ontwikkeld. Doel van deze test is het belichten van systemen, hun effecten en de mensen die verantwoordelijk zijn voor de systemen en effecten. De Baldwin-test is afgeleid van de Turing-test en gebaseerd de reflecties van de schrijver James Baldwin op de Engelse taal. Deze test beoogt transparantie te bevorderen en de waarheid meer te benaderen door gehanteerde kunstgrepen te beschrijven. Als je bij het schrijven over technologie slaagt voor de Baldwin-test dan ben je in staat om door de magie te breken die grote technologiebedrijven vaak hanteren. Je maakt in feite de man achter het gordijn zichtbaar.

De Baldwin-test bestaat uit vier beloften. Logan heeft deze test toegepast op leertechnologie. De test ziet er dan als volgt uit:

1) Wees zo specifiek mogelijk over wat de technologie in kwestie is en hoe deze werkt.
2) Identificeer eventuele belemmeringen voor ons eigen begrip van een technologie die het gevolg zijn van tekortkomingen in de transparantie van bedrijven of overheden.
3) Noem de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het creëren en verspreiden van het technologische product.
4) Ken “agency” toe aan de menselijke actoren die de technologie bouwen en gebruiken, nooit aan de technologie zelf. Dat zijn acties of interventies om een bepaald effect te bereiken.
5) Noem de leertheorie (of theorieën) van de technologie.
6) Beschrijf de effecten van de technologie op de pedagogie.
7) Benadruk de gevolgen van de technologie voor het milieu (datacentra verbruiken bijvoorbeeld veel water).

Logan beschrijft ook twee activiteiten die docenten en lerenden kunnen helpen om de taal van leertechnologie te doorgronden:

  • Schrijf een transparant persbericht.
  • Annoteer een persbericht of website van een bedrijf dat leertechnologie levert.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *