De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs?

Onlangs is de Apple Vision Pro in de VS op de markt gekomen. Deze headset is op dit moment waarschijnlijk nog onbetaalbaar voor de meeste organisaties. Maar hoe zit het met de toegevoegde waarde voor leren, opleiden en onderwijs, ook in vergelijking met andere geavanceerde apparaten voor ‘extended reality’ en immersief leren?

Apple Vision Pro
https://www.apple.com/newsroom/2023/06/introducing-apple-vision-pro/

In Teaching With the Apple Vision Pro bespreekt Erik Ofgang de Apple Vision Pro in de context van onderwijs. Hij staat stil bij de potentie en beperkingen van dit apparaat voor het onderwijs, mede op basis van een vraaggesprek met psycholoog Kathryn Hirsh-Pasek en docent Frank Bergdoll. Bij de introductie van de Apple Vision Pro verwijst hij naar Apple’s promotie van de Vision Pro als een baanbrekend apparaat op het gebied van ‘spatial computing‘, met functies zoals een micro OLED-scherm, 3D-camera’s en geavanceerde oog- en bewegingsdetectie.

Hirsh-Pasek ziet voordelen in de immersieve ervaringen die het apparaat biedt, zoals virtuele reizen naar historische locaties en de integratie van IMAX-documentaires in het onderwijs. De EyeSight-functie, die gebruikers waarschuwt voor de aanwezigheid van anderen, beoordeelt zij als positief omdat dit meer veiligheid zou bieden bij het gebruik van AR/VR-technologie (minder stoten). Je kunt daardoor ook beter samenwerken met anderen.

Bergdoll wijst echter op enkele nadelen. Hij is bezorgd over de praktische toepasbaarheid op locatie, vooral omdat het apparaat lijkt te zijn ontworpen voor individueel gebruik en niet gemakkelijk gedeeld kan worden tussen lerenden. Volgens Bergdoll moet het apparaat aangepast worden aan de ogen en handen van elke gebruiker, wat veel tijd kost. En elke lerende een eigen apparaat is onbetaalbaar, waarschijnlijk ook op lange termijn.

Hirsh-Pasek merkt bovendien op dat de Vision Pro voornamelijk passief leren mogelijk maakt dan actief leren. Passief leren is minder leerzaam.

Op dit moment kleven er dus nogal wat beperkingen aan de Apple Vision Pro. De didactische toegevoegde waarde ten opzichte van andere apparaten voor immersief leren wegen op dit moment niet op tegen de kosten en beperkingen. Hirsh-Pasek en Bergdoll wijzen m.i. echter terecht op de potentie van de Apple Vision Pro, vooral vanwege Apple’s reputatie op het gebied van innovatie en het creëren van een ‘coolness factor’ die ontwikkelaars en gebruikers aantrekt.

Er kan sprake zijn van een krachtige doorontwikkeling van deze technologie en van didactische toepassingen die nu nog niet bestaan. Het zou bijvoorbeeld best wel eens kunnen dat het veel gemakkelijker wordt om de Vision Pro aan te passen aan individuele gebruikers. Bijvoorbeeld door profielen in te stellen, zoals dat in bepaalde auto’s ook mogelijk is (positie van stoel, stuur, etc). De prijs zal naar verwachting ook gaan zakken. Maar of de Apple Vision Pro financieel breed toegankelijk wordt, durf ik niet te voorspellen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *