Soms vragen bezoekers mij om gericht ergens over te bloggen. En soms doe ik dat ook. Zo vroeg Edwin mij gisteren
Ik ben benieuwd hoe mensen hier aankijken tegen Blackboard en evt. andere traditonele elo’s.
Is Blackboard inderdaad "very old school" of is het gewoon nog een heel bruikbare tool voor de gemiddelde docent. Ik heb soms het idee dat in al deze interessante stukjes de gemiddelde docent wel eens wat het ondergeschoven kindje is.
Zou je daar eens een stukje over kunnen en willen schrijven Wilfred?
Ik heb over dit onderwerp volgens mij al eens geschreven. Kan het alleen niet zo snel vinden. Maar een paar maanden geleden citeerde ik al een docent die licht wanhopig schreef:
Als docent moet ik er niet aan denken dat ‘onderwijskundigen’ mij een andere ELO gaan voorschrijven. Juist nu ik de vruchten ga plukken van de met bloed, zweet en tranen opgebouwde elektronische toetsenbanken, inclusief ‘adaptieve inhoud’, in Blackboard.
Ik kan me bij deze verzuchting wel wat voorstellen. En ik vind ook dat wij ‘(t)e-learning adepten’ wel eens wat vaker stil mogen staan bij de docent die ook wat meer heeft te doen dan de mogelijkheden van nieuwe technologieën te verkennen. Binnen hun werkzaamheden zou voldoende ruimte moeten zijn om te experimenteren en te ontwikkelen. Maar aan de andere kant: enige nieuwsgierigheid naar de toegevoegde waarde van weblogs, wiki’s, podcasts, en dergelijke mag je toch wel verwachten van een onderwijsprofessionals. Passies duren immers niet van 9 tot 17 uur. En passie voor je vak (het onderwijs) hoort toch bij een professional (ik investeer ook veel privétijd in mijn blog).
Terug naar docenten en de traditionele ELO. Ik ben van mening dat je docenten vooral moet faciliteren en stimuleren om ICT in het onderwijs te gebruiken. Soms kan het voorkomen dat je hen verplicht technologie tge gebruiken (‘we gebruiken onze organisatie e-mail en een Intranet voor de interne communicatie’ of ‘we gebruiken systeem X voor de verplichte aanwezigheidsregistratie’).
Ik vind dat docenten die technologie moeten gebruiken die zij het eenvoudigste in gebruik vinden en die past bij de opvattingen over leren van de docent en diens collega’s (je zit als docent immers niet op een eiland). Als dat een traditionele ELO is: prima. Maar ik denk dat social software voor veel docenten ook voldoet of wellicht beter voldoet. Afscheid nemen van bestaande technologie en werkwijzen kan ook heel verfrissend zijn.
Daarnaast is social software in het algemeen eenvoudig in gebruik en goedkoop. Gemakkelijker in gebruik en goedkoper dan de traditionele ELO. Je zou als docent nog wel eens tijd kunnen besparen in vergelijking met een traditionele ELO (afhankelijk van het beoogd gebruik). Je kunt het als docent ook vaak gebruiken zonder afhankelijk te zijn van ICT-afdelingen e.d. Maar inderdaad: in een blog, wiki of een social network service kun je geen toetsvragen importeren. Daar zijn die applicaties niet voor bedoeld. Verder hebben deze applicaties ook andere beperkingen. Stel je wilt je gratis blog besloten houden -wat op zich goed mogelijk is- maar 800 eerste jaarsstudenten moeten er toegang toe krijgen…..
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
800 eerstejaarsstudenten zou ik aanraden een gratis account bij eduspaces (voorheen Elgg) te nemen en daar dan een besloten groepsblog beginnen.
Wilfred,
bedankt voor je uitgebreide reactie!
Waarschuwing: getwitter! Very interesting theme – Lack of time – Working for school – Conclusion: writer’s heebie-jeebies!
@Elke
Eduspaces is niet “voorheen Elgg” – ze gebruiken de software alleen (zie onderaan hun site wat ze zelf zeggen “powered by the awesome Elgg”). Elgg is gewoon te downloaden en installeren vanaf de site: http://elgg.org/.
@Wilfred
Ik weet niet of Moodle ook tot de “traditionele ELOs” gerekend zou moeten worden, maar ik heb daar prima ervaringen mee, met name omdat Moodle vanuit een onderwijskundige visie is opgezet in plaats van uit een technologische. Op de middelbare school waar ik nu ICT project manager ben in Zoetermeer werken ze met Fronter – ook geen kleintje, maar qua onderwijsmogelijkheden enkele straatlengtes achterliggend bij Fronter.
Mijn ervaring is dat docenten (hoe prosessioneel ze ook zijn/willen zijn) wel wat beters te doen hebben dan zich met ICT-achtige zaken bezig te houden. Ik vind ook dat een ICT-afdeling een ondersteunende functie moet hebben richting het onderwijsproces (net als een administratie ondersteunend zou moeten zijn richting het primaire bedrijfsproces).
Ik probeer richting docenten altijd de “what’s in it for me” (me = de docent en/of de leerling) benadering te kiezen en ze dus niet op te zadelen met meer werk dat hun leven wellicht op de lange duur gemakkelijker kan maken. Ik probeer te luisteren naar hun vragen en problemen en dan een passende ICT-oplossing aan te reiken. Beetje lange adem voor nodig, maar het werkt wel.
Oeps… Fronter achterliggend bij Fronter??? Ik bedoelde natuurlijk: Fronter achterliggend bij Moodle.