Eind 2019/begin 2020 heb ik twaalf blogposts gewijd aan het versterken van “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” met behulp van leertechnologie. Er zijn echter meer effectieve ‘instructieprincipes’. In een tweede reeks blogposts illustreer ik daarom hoe je David Merrill’s First Principles of Instruction kunt versterken met leertechnologie. In deze blogpost komt het principe aan bod: leren wordt bevorderd als nieuwe kennis wordt toegepast door de lerende.
Eigenlijk is dit het vierde ‘first principle’. Voor principe 2 (activeren van voorkennis) verwijs ik namelijk graag naar de blogpost: Activeer relevante voorkennis met leertechnologie (Wijze Lessen), en eigenlijk ook naar Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen).
Het principe dat lerenden effectief leren als zij nieuwe kennis toepassen, bestaat uit drie elementen:
Leren wordt bevorderd als het oefenen en de evaluatie en beoordeling (‘posttest‘) consistent zijn met de leerdoelen
Dit element stelt het kunnen oefenen met de leerinhoud zelf centraal, plus het geven van voorbeelden bij de leerinhoud. Lerenden moeten tijdens het leerproces zelf aan de slag met het oplossen van realistische taken. Daar komt bij dat het evalueren en het beoordelen van het geleerde ook gericht moeten zijn op het kunnen toepassen, en niet alleen op het kunnen reproduceren van kennis. Merrill stelt ook (pdf)
If the application is inconsistent with the intended goals of the instruction, then it will be ineffective and it won’t matter whether or not there is appropriate coaching and feedback or a sequence of problems.
Je kunt dit element op verschillende manieren met leertechnologie faciliteren en versterken, bijvoorbeeld:
- De lerende kan video-opnames (laten) maken terwijl de lerende bepaalde handelingen uitvoert (zoals een gesprek voeren of een bepaalde procedure toepassen). Deze opnames worden ingeleverd, bijvoorbeeld in een elektronisch portfolio, en daarna door de docent of door anderen lerenden van feedback voorzien en beoordeeld.
- De docent, een praktijkbeoordelaar of andere lerenden observeren de lerende via een webcam terwijl deze handelingen uitvoert. Bij SVO, opleider in de food-branche- hebben ze tijdens de coronacrisis studenten vissen thuis bezorgd. De studenten moesten deze vissen fileren en bereiden terwijl een docent online meekeek en feedback gaf.
- Binnen serious games en simulaties voeren lerenden authentieke taken uit. Het systeem houdt de voortgang bij. De informatie wordt dan gebruikt voor het geven van feedback en voor het beoordelen. Bekijk bijvoorbeeld deze video over een virtuele snuffelstage waarmee studenten kennis maken met de werkpraktijken van psychologen.
- Virtual reality biedt mogelijkheden om handelingen te oefenen binnen gevaarlijke situaties, of situaties die voor lerenden niet goed toegankelijk zijn (denk aan een operatiekamer). Ook nu kan het systeem informatie over de voortgang bijhouden.
Afnemende coaching en feedback
Lerenden leren als zij in het begin veel begeleiding krijgen, die naar verloop van tijd geleidelijk wordt afgebouwd. Verder is feedback heel belangrijk voor effectief leren. Daarnaast, schrijft Merrill, is het belangrijk als lerenden leren van fouten.
especially when they are shown how to recognize the error, how to recover from the error, and how to avoid the error in the future.
Je kunt lerenden dankzij leertechnologie ook laten leren van fouten, uiteraard bijvoorbeeld weer via serious games en simulaties.
Binnen online content is het mogelijk begeleiding en feedback ‘in te bouwen’. Tips, ondersteunende en procedurele informatie kunnen opgeroepen worden als de lerende daar behoefte aan heeft. Feedback (geschreven, gesproken of via video) kan verschijnen nadat lerenden een online opdracht heeft uitgevoerd. Verder is het uiteraard mogelijk om lerenden via live online sessies te begeleiden (individueel of in kleine groepen). Over het gebruik van leertechnologie bij het geven van feedback heb ik al apart geblogd. Dit aspect heeft ook overlap met de bijdrage Ondersteun bij moeilijke opdrachten met behulp van leertechnologie (Wijze Lessen).
Varieer in problemen
Geschikte oefeningen bieden lerenden volgens David Merrill meerdere mogelijkheden om hun nieuwe kennis of vaardigheid te gebruiken, bij een grote verscheidenheid aan problemen. Dankzij leertechnologie kun je lerenden een grotere variëteit aan problemen en vraagstukken bieden dan zonder leertechnologie. Ik denk bijvoorbeeld aan een database met opdrachten. Serious games, simulaties en virtual reality bieden de mogelijkheid om aan de slag te gaan met problemen waarmee lerenden normaliter niet of nauwelijks in aanraking komen.
Zie ook:
- David Merrill’s First Principles of Instruction versterken met behulp van leertechnologie. Principe 1: betrek lerenden in het oplossen van realistische taken of problemen
- David Merrill’s First Principles of Instruction versterken met behulp van leertechnologie. Principe 2: leren wordt bevorderd als nieuwe kennis wordt gedemonstreerd aan de lerende
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie