Cyberpesten bestaat niet (#in)

Dat beweert althans Anil Dash in de blogpost There's No Such Thing as "Cyberbullying. Pesten op school komt -net als bijvoorbeeld homofobie en racisme- al heel lang voor. Daar kun je technologie niet de schuld van geven, schrijft Dash:

It's important to note that blaming technology for horrendous, violent displays of homophobia or racism or simple meanness lets adults like parents and teachers absolve themselves of the responsibility to raise kids free from these evils. By creating language like "cyberbullying", they abdicate their own role in the hateful actions, and blame the (presumably mysterious and unknowable) new technologies that their kids use for these awful situations.

Ik ben het volstrekt oneens met Dash. Natuurlijk komt pesten op school al heel lang voor. Maar dankzij internettechnologie is de impact van pesten wel enorm toegenomen. Bovendien zijn er dankzij nieuwe technologie vormen van pesten ontstaan, die eerder niet voorkwamen. Vormen, die pas mogelijk zijn geworden dankzij nieuwe technologie. Ik denk bijvoorbeeld aan het zogenaamde 'bezemen'. Cyberpesten bestaat wel degelijk.

Verder zijn er volgens mij maar weinig ouders of onderwijsgevenden die hun verantwoordelijkheid op dit gebied bewust ontduiken. Zij vangen signalen wellicht laat op. Of weten niet goed hoe er mee om te gaan. Onbewust en/of onbekwaam op dit gebied? Ja. Maar bewust ontduiken? Daar geloof ik niet in (uitzonderingen daargelaten).

Wel zijn er mensen die onterecht technologie de schuld geven, en niet alleen degenen die technologie misbruiken. Blogposts als There's No Such Thing as "Cyberbullying zullen deze mensen niet echt overtuigen, denk ik.

Via Stephen Downes (die het verbazingwekkend genoeg met Dash eens is).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. De post van Dash is wat zwart-wit. Hij stelt dat de term verzonnen is om de technologie de schuld te geven van het pesten. Logisch gevolg van die denkwijze is dan ook om die technologie aan banden te leggen of te verbieden.
    Jij stelt weliswaar dat de technologie nieuwe mogelijkheden van pesten heeft geschapen, maar ik heb je nog nooit horen roepen dat daarom de technologie zou moeten worden verboden. In tegendeel, ook nu leg je de oorzaak bij de pesters zelf.
    Deels zijn jullie het dus met elkaar eens, alleen geven jullie minder gewicht aan het bestaan van het begrip.
    Je zou het kunnen vergelijken met de mensen die zeggen dat we niet meer over “e-learning” moeten praten omdat alle leren een elektronische/online component zou hebben en je op die manier de nadruk teveel op de technologie legt in plaats van op de didactiek van het leren.
    Zelf ben ik niet zo van zulke labeltjes. En ik ben het met je eens dat de post van Dash niet veel critici zal overtuigen.

  2. @Pierre: Dash legt zelfs de schuld bij de opvoeders! Je vergelijking met de term e-learning is terecht. Ik ben inderdaad nog steeds van mening dat een aparte term gerechtvaardigd is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *