Politici en professionals in het MBO. Het blijft een moeizame combinatie. Vooral als aan het slot van een tweedaagse conferentie een debat is gepland tussen een politicus en een groep conferentiegangers die 'het wel gehad hebben'.
Het debat tussen PvdA-kamerlid Staf Depla en de conferentiedeelnemers aan de tweejaarlijkse
managementconferentie van
het Consortium voor Innovatie liep dan ook niet heel soepel.
Depla had een aantal stellingen geformuleerd over competentiegericht leren waar via Twitter op gereageerd kon worden, en door middel van interruptiemicrofoons in de zaal. Depla stond daarbij op het podium, wat echt contact m.i. bemoeilijkte. Hij ging daarbij heel snel door zijn stellingen, waarbij hij soms wel heel snel concludeerde 'dat we het met elkaar eens zijn'. Dagvoorzitter Luc Verburgh probeerde soms enkele van de vele 'twitter-reacties' naar voren te brengen, die door Depla vlotjes naar zijn eigen gelijk werden vertaald. Interrupties via de microfoon waren er ook, maar wat toch vooral opviel was dat de overgrote meerderheid de kaken op elkaar hield, en het kruit droog.
Ik ben via de microfoon ingegaan op de stelling van Depla dat het MBO eigenlijk voldoende geld heeft om de innovatie 'CGO' in te voeren. Depla baseerde zich daarbij op onderzoek, in opdracht van het ministerie van onderwijs (het zogenaamde IOO-rapport). Ik ben het daar niet mee eens. Juist nu het er op aan komt op de werkvloer te concretiseren -een proces waar we midden in zitten- zijn de vernieuwingsgelden op. Er er moet nog veel gebeuren. Ik heb begrepen dat het IOO-rapport ook een te rooskleurig beeld schijnt te schetsen van de financiële situatie in het MBO.
Ik heb aarzelingen bij een debat als afsluiting van een congres. En als je voor een debat kiest, dan moet je de zaal 'organiseren': weten wie in de zaal zit, mensen persoonlijk vragen te reageren, hen daar op voorbereiden, enzovoorts. En als je een 'backchannel' gebruikt -in dit geval Twitter- moet je dat intensief modereren.
De afsluiting van het tweedaagse conferentie is overigens online te bekijken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie