Crisis in corporate learning

Volgens Tony Karrer is anno 2008 sprake van een crisis in corporate learning (leren binnen bedrijven). Het belang van deze manier van leren neemt volgens Karrer af. Onder andere omdat medewerkers over steeds meer informatiebronnen beschikken, en traditionele manieren van leren steeds minder in staat blijken te zijn om de leerbehoeften binnen bedrijven te bevredigen. Bijvoorbeeld doordat de inhoud van deze bedrijfsopleidingen relatief snel verouderd. Er is daarom steeds minder aandacht (attention) voor corporate learning.

Volgens Karrer zou personalisering één van de uitdagingen van deze crisis zijn. Daarnaast zou corporate learning zich onder meer moeten richten op ‘leren leren’ en op medewerkers kritisch leren omgaan met informatie. Precies die leerdoelen waar binnen het Nederlandse onderwijs steeds meer kritiek op komt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Volgens mij neemt het belang van corporate learning toe, maar de rol van opleidingsafdelingen af (misschien is de formulering wat ongelukkig). De opleidingsafdelingen zijn vaak weinig vernieuwend en slaan volgens Karrer de plank mis. Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit, maar dat medewerkers voor de ontwikkeling van hun vaardigheden nog steeds aandacht hebben voor goede trainingen en workshops. Al was het alleen maar om zo af en toe eens uit de verstikkende greep van de information overload en workload weg te zijn en ruimte te hebben voor het meest waardevolle instrument bij leren: reflectie.

  2. @Daan Assen: Karrer doelt volgens mij inderdaad op ’traditionele bedrijfsopleidingen’. Hij vindt dat trainingen en workshops andere inhouden zouden moeten hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *