De meeste artikelen over podcasting en leren gaan over docenten die podcasts op de één of andere manier gebruiken als instructiemateriaal. Unleashing Creativity With Student Podcasts gaat over studenten die podcasts ontwikkelen. De voorbeelden in dit artikel maken deze bijdrage de moeite waard. Ze illustreren hoe je podcasting op een activerende manier kunt gebruiken.
Ook orgineel (maar volgens mij tijdsintensief):
For grading papers, professors record their comments, then the grade so students will listen to the comments instead of just flipping past them to find the grade.
Een belangrijke tip voor docenten: zoek naar de èchte toegevoegde waarde, want podcasting kost behoorlijk wat tijd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Maar geef me nu eens één voorbeeld uit ons eigen MBO veld? Gisteren bij Kennisnet de aanvragen beoordeeld in het kader van MBO prosumer van leermateriaal. Terwijl er geld genoeg beschikbaar is zijn er maar 5 projectvoorstellen binnengekomen en er was er niet één bij met een idee rond podcasting.
Voor mijn gevoel leeft het gewoon niet bij onze docenten…
Ik kan geen voorbeeld uit de praktijk geven. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat de toepassingen uit het artikel ook binnen het MBO worden gebruikt. Maar inderdaad: podcasting is momenteel binnen het Nederlandse MBO een brug te ver. Dat merkte ik onlangs ook binnen Gilde Opleidingen. We inventariseren momenteel hoe sectoren ICT in het onderwijs willen toepassen. Men wil veel, maar geen podcasting.