Creatieve leeromgevingen en learning design (#in #oeb11)

Workshop drie van dag 1 van de Online Educa Berlin, die ik heb bijgewoond, ging over creative classrooms en learning design.

‘Creative classrooms’ is een nieuw initiatief van de Europese commissie, binnen het lifelong learning programma. Dit programma moet er toe bijdragen dat ICT op een vernieuwende manier, versneld, binnen het onderwijs wordt toegepast. Volgens haar is sprake van een implementatiekloof: het onderwijs loopt achter ten opzichte van andere sectoren als het gaat om de invoering van ICT.

Deze kloof heeft volgens haar vooral te maken met het feit dat veel betrokkenen niet weten hoe je ICT op een pedagogisch-didactische manier in het onderwijs kunt inzetten. We moeten een meer integrale, systematische aanpak kiezen. Tot nu toe vindt de invoering van ICT in het onderwijs erg fragmentarisch plaats (alleen beoordelen, alleen content).

Creative classrooms (gericht op alle leeromgevingen, niet alleen op de klas) is juist gericht op die systematische aanpak. Het programma moet gericht zijn op het vergroten van e-competencies, en op het vernieuwen van leren met de technologie van vandaag. Het opschalen van studentgecentreerde experimenten maakt deel uit van het initiatief. Verder is het initiatief gericht op het creëren van netwerken van initiatieven. Zie http://www.elearningeuropa.info/en/news/empowering-educators-towards-europe-2020-explained-lieve-van-den-brande-oeb-today

Graínne Conole is gastauteur van een special van e-learning papers over learning design: http://www.elearningeuropa.info/en/news/elearning-papers-27-designing-learning-published

In haar presentatie ging zij in op learning design. We moeten van een beliefed-based benadering van onderwijsontwerp naar een meer evidence-based benadering van learning design. Het is belangrijk om het ontwerp van je cursussen expliciet te maken. Dat gebeurt vaak onvoldoende.

In het paper wordt onder meer ingegaan op didactiek, patronen om scenario’s voor technology enhanced learning te ontwerpen, het gebruik van studenten als ontwerpers (bevordert hun betrokkenheid bij het leerproces) , het ontwerp van open educational resources en de impact hiervan.

In de discussie werd ingegaan op een aantal vragen. De aanwezigen werden verdeeld in groepen die zich over één vraag konden buigen. Ik mocht met mijn buurvrouw van gedachten wisselen over de vraag of er een spanningsveld tussen learning design als een creatief proces en learning design als een ‘precision’. Met andere worden: helpt een systemathische aanpak creativiteit om zeep? Onze conclusie: een systemathische aanpak is juist belangrijke voorwaarde voor structuur, mits geen sprake is van overstructurering?

Andere aanwezigen discussieerden over de vraag of visualisering learning design expliciet maakt. Die vraag werd bevestigend beantwoord. Visualisering bevordert juist dialoog. Er ontstaat een gemeenschappelijke taal door visualisering. Learning design is geen statisch proces, maar een dynamisch proces waarin ruimte moet zijn voor dialoog.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *