Fair Use of Media in Online Teaching is een uitstekende inleiding in de problematiek van copyrights en de zogenaamde 'fair use policy' in het onderwijs (al weet ik als niet-jurist niet exact of alle bepalingen ook voor het Nederlandse onderwijs relevant zijn). De bijdrage gaat o.a. in op de duur van het copyright en op de vraag onder welke voorwaarden jij als docent bij een non-profit onderwijsinstelling materiaal met copyright mag hergebruiken. Educatieve 'consumables' zoals werkboeken en toetsen mag je bijvoorbeeld niet zonder toestemming (en vaak betaling) gebruiken:
In short, a one-time use, when you have spontaneously decided to use a limited amount of material is allowable. However, the next time you teach the same course, you would be required to seek copyright permission (or require that students purchase the materials) unless the content is in the public domain.
Voor video gelden volgens de auteur weer andere regels. En dat geldt al helemaal voor online leren. Je mag bijvoorbeeld materiaal gebruiken om een historische setting te schetsen. Ook mag je bijvoorbeeld lerenden trailers van films laten bewerken ten behoeve van storyelling. Het artikel bevat enkele vragen die docenten zichzelf kunnen stellen om te analyseren of zij materiaal eerlijk en oprecht gebruiken.
De auteur concludeert dat er best veel mogelijkheden zijn om copyright materiaal op een eerlijk en oprechte manier binnen het (online) onderwijs te gebruiken. Opvallend is overigens dat hij niet in gaat op het fenomeen 'copyleft', waarbij de auteur zelf vooraf bepaalt onder welke voorwaarden zijn materiaal hergebruikt mag worden (Creative Commons).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie