Scholen willen dat leerlingen mobiele telefoons tijdens pauzes gebruiken, terwijl de jongeren hun mobiel vooral tijdens de les willen gebruiken. Dat leidt tot conflicten en dilemma’s. Maar die kun je wel hanteerbaar maken.
Dat stelt Antero Garcia in When Traditional Policy Goes Bad: Teen Social Use of Mobile Devices in High Schools. Garcia doet onderzoek naar het gebruik van mobiele apparaten op school. Hij stelt dat jongeren pauzes juist willen gebruiken voor gesprekken met vrienden en andere sociale activiteiten. In de klas willen ze mobiele telefoons gebruiken om elkaar op de hoogte te houden van allerlei zaken en om afspraken te maken.
Volwassenen vrezen echter (en niet ten onrechte) dat het gebruik van mobiele telefoons voor niet-onderwijsgerelateerde zaken jongeren afleidt en ten koste gaat van leerprestaties. Leerlingen proberen echter een verbod op het gebruik van mobiele telefoons te omzeilen, wat leidt tot conflicten binnen de onderwijssetting.
Garcia stelt bovendien:
However, just as academic preparedness is a clear objective of public schools today, so too is the need for these students to see themselves as participants in the world beyond high school. In shunning mobile devices in the “work” settings these students are placed in, we are creating an artificial and stodgy experience that does not reflect ways people produce and develop innovations beyond the secondary schooling world. Likewise, by encouraging mobile use in social settings we are promoting behavior that runs counter to the norms of most groups of friends.
Ik wil hier een aantal opmerkingen bij maken:
- In heel veel werksettings mogen werknemers hun mobiele telefoon ook niet tijdens het werk gebruiken. Daar moeten we jongeren ook bewust van maken.
- We zouden lerenden meer en regelmatig feedback moeten geven op leerresultaten. Verder moeten wij lerenden vooral bewust maken van de wijze waarop je effectief leert.
- Het gebruik van mobiele telefoons tijdens face-to-face converstaties kan functioneel zijn (“Wie zong nog eens…”), maar is dikwijls inderdaad niet sociaal.
- Veel jongeren vinden het ook niet normaal als zij tijdens de les hun mobiele telefoon mogen gebruiken. Zij zijn zich ervan bewust dat mobiele telefoon erg kan afleiden. Jongeren die hun mobiel tijdens de les vooral willen gebruiken voor niet-onderwijsgebonden activiteiten, beschouwen ‘school’ vermoedelijk als een vervelende onderbreking van hun dagelijks leven. Hier is waarschijnlijk sprake van een algemeen motivatieprobleem (waar je wel wat mee moet).
- Afspraken en dialoog over het gebruik van de mobiele telefoon werken beter dan verboden. Je voorkomt er conflicten mee omdat leerlingen mede-eigenaar zijn van de regels. Volgens mij is het de enige manier om conflicten en dilemma’s hanteerbaar te maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessante argumenten om weer naar de regels mbt mobieltjes in ons onderwijs te kijken: http://t.co/P9NRQVoP via @wrubens. #cdhulster
Conflicten en dilemma’s rond het gebruik van mobiele telefoons op school – http://t.co/HvE4UD65 (via #sociablesite) http://t.co/HvE4UD65
Over conflicten en dilemma’s van gebruik mobiele telefoons op school, via @wrubens : http://t.co/0EfVGem0