Competentiegericht en gepersonaliseerd leren

Een jaar of tien geleden was er in Nederland veel aandacht voor competentiegericht leren. We horen daar niet meer veel van. Dat ligt anders in de VS. Al interpreteert men competence-based learning daar op een specifieke manier.

eSchool News positioneert competence-based learning als studentgecentreerd en gepersonaliseerd leren. Daarbij wordt gekeken naar het behalen van bepaalde niveaus, en niet naar ordening op basis van leeftijd of klas/groep.

Deze manier van leren heeft dan vijf kenmerken:

  1. Het gaat om zichtbare prestaties, waarbij het streven naar meesterschap belangrijk is.
  2. Er wordt gebruik gemaakt van expliciete, meetbare en motiverende leerdoelen.
  3. Lerenden laten zien dat ze bekwaamheden beheersen. Dat wordt beoordeeld.
  4. Lerenden ontvangen vaak geïndividualiseerde feedback.
  5. Het oplossen van problemen en hoger orde denken nemen een belangrijke plaats in binnen dit concept.

Binnen een competentiegebaseerd onderwijssysteem maken lerenden onder meer gebruik van een gepersonaliseerd leertraject. Geavanceerde datasystemen bieden docenten en lerenden zicht op de voortgang van de lerende. Daarbij werken lerenden gezamenlijk aan individuele leerdoelen.


Steeds meer Amerikaanse staten zijn bezig een dergelijk onderwijssysteem in te voeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Ken jij concrete voorbeelden van datasystemen die goed inzicht geven in de formele en informele voortgang bij persoonlijke leertrajecten? Ik merk dat er binnen mijn organisatie grote behoefte aan is. Voor veel opleidingen voldoen de huidige (traditionele) cijferregistratiesystemen eigenlijk niet meer.

  2. Het gaat er vaak eerder om slim om te gaan met loggegevens van bijvoorbeeld lms-en. Neem anders eens contact op met mijn collega Hendrik Drachsler.

  3. Je zou eens de leeromgeving van anewspring kunnen bekijken. Daarmee is het mogelijk om adaptief te leren op basis van het behalen van leerdoelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *