Community-based learning inbedden binnen het curriculum

Maatschappelijke stages kunnen leerzame leerervaringen zijn voor jongeren in het voortgezet onderwijs. In de VS spreken ze daarbij van ‘community-based learning’. Belangrijk aspecten daarbij zijn leerlinggecentreerdheid en inbedding in het curriculum.

Community-based learning
Foto: Brylie Oxley (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Vanaf dit schooljaar zijn maatschappelijke stages niet verplicht. Dat is ook het geval met ‘community-based learning’. Lerenden van een high school beslissen daarbij zelf of zij via praktijkervaringen willen leren. Edutopia rapporteert over ‘community-based learning’ bij een Amerikaanse middelbare school. Daarbij valt een aantal zaken op:

  • Het is een vrijwillig initiatief waarbij de interesses en leerdoelen van de lerenden centraal staan.
  • Lerenden besteden veel aandacht aan het expliciet maken van hun leerdoelen en verwachtingen.
  • De tijdsinvestering van lerenden varieert.
  • Lerenden leveren betekenisvolle bijdragen. Zo heeft een leerlinge een app ontwikkeld voor een financiële overheidsorganisatie.
  • Lerenden geven aan wat de relatie is van hun maatschappelijke stage met minimaal twee van de centrale, missie-gerelateerde, doelen van de school (zoals burgerschap of creativiteit).
  • Lerenden worden uitgebreid voorbereid op en begeleid bij ‘community-based learning’.
  • Lerenden moeten uitvoerig reflecteren op deze leerervaring (relatie eigen leerdoelen en doelen van de school).
  • Lerenden worden onder meer door de mentor op de werkplek beoordeeld op aspecten als doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid of aandacht voor detail.

Op deze manier ben je ook in staat leren meer te personaliseren. Tegelijkertijd doe je hiermee vooral een beroep op de intrinsieke motivatie. ICT kan een faciliterende rol spelen bij het delen van kennis en ervaringen, de onderlinge communicatie of bij het reflecteren (e-portfolio, blogs).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *