Communities voor docentprofessionalisering

eSchool News bericht over een ‘radicale’ verandering in professionalisering van docenten. Online communities zijn hiervan ‘de oorzaak’, aldus het artikel Online communities transform teacher development.


These new online professional "learning communities" allow teachers to network, ask questions, and share ideas with colleagues on their own time–something teachers have precious little opportunity to do while at school. They also give educators on-demand access to videos, tutorials, and other how-to advice as needed, resulting in the kind of ongoing, "just-in-time" training that research shows to be most effective.

 
Het artikel beschrijft voorbeelden van dergelijke communities en laat docenten aan het woord die participeren in deze gemeenschappen. Twee communities uit het -weinig kritische- artikel bevatten overigens ook online cursussen die deelnemende docenten kunnen volgen. Deze gemeenschappen zijn dus niet puur gericht op informeel leren.

Ik geloof sterk in communities of practices ten behoeve van docentprofessionalisering. Er komt wel veel bij kijken. En daar biedt dit artikel geen zicht op.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het schrijven van een blog en bij anderen lezen en reageren is ook een manier van leren en samen verder komen. Het zorgt daarbij ook voor een bepaald netwerk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *