Christopher Sessums verkent in het essay Teacher Professional Development and the Learning Organization: How can the notion of communities of practice support an inquiry stance by teachers? hoe communities of practices gebruikt kunnen worden voor professionalisering van docenten. Volgens Stephen Downes bedoelt Sessums met ‘inquiry stance’ "examination and reflection on their teaching practices with an eye towards improving or changing them."
Heb je je al eerder verdiept in communities of practices, dan kun je het eerste gedeelte van dit essay overslaan.
Sessums gelooft dat het concept van communities of practices voor docenten aantrekkelijk is omdat het uitgaat van het principe dat leren een "sociaal fenomeen" is. Mwa. Volgens mij is dit concept juist aantrekkelijk omdat het ook uitgaat van de gedachte dat professionals (zoals docenten) over expertise beschikken èn dat we er allen baat bij hebben als we deze expertise met elkaar delen.
Opvallend ook dat Sessums een community of practice (CoP) koppelt aan een school, terwijl volgens mij een dergelijke ‘gemeenschap’ juist goed kan werken als deze schooloverstijgend wordt opgezet (alleen al omdat je een behoorlijke schaalgrootte nodig hebt om een CoP tot een succes te maken). Zie ook het commentaar van Stephen Downes.
Maar verder is het wel een aardig essay.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie