Collaborative E-Learning Design methode (CoED)

De laatste paar jaar lees je vaker over ontwerpmethodes. De Deense Collaborative E-learning Design Method is zo’n methode.

Het ontwerpen van online en blended learning is geen eenvoudig proces. Dikwijls wordt technologie aan het bestaande onderwijs toegevoegd en wordt ICT niet gebruikt om op andere manieren te doceren en te leren. Daarnaast zie je dat leermanagement systemen vaak maar zeer beperkt worden gebruikt en dat meer geavanceerde gebruikers juist buiten LMS-en om werken, omdat zij zich te zeer beperkt voelen door templates.

A Learning Design Methodology for Developing Short Learning Programmes in Further and Continuing Education van Lillian Buus en Marianne Georgsen beschrijft de aanpak van learning design waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de rol van docenten bij online en blended learning. Daarbij is het van belang dat docenten nauw betrokken zijn bij het ontwerpen van blended en online leren.

De auteurs staan uitgebreid stil bij ‘learning design’ zelf en bij uitdagingen en kansen voor het toepassen van “user involving techniques” binnen learning design binnen organisaties. Zij stellen daarbij dat professionalisering van docenten op dit terrein meer een kwestie is van ‘ervaring’ dan van ‘opleiding’. Zij menen dat docenten vaak te maken hebben met een

lack of technological imagination, lack of confidence when trying out new designs; and the need for a clear organizational framing of the design work are some of the more dominant ones.

De auteurs pleiten voor een combinatie van drie niveaus van activiteiten (strategisch, tactisch en operationeel). Buus en Georgsen stellen dat je op elk niveau belangrijke vragen moet stellen.

  • Strategisch: waarom hebben we blended en online leren nodig? Welke onderwijskundige uitdagingen kunnen dankzij blended en online leren worden aangepakt? Wat is de noodzaak van een ander didactisch concept?
  • Tactisch: wat zijn de voorwaarden om blended en online leren te kunnen verzorgen? Bijvoorbeeld de inrichting van een unit voor learning design. Of het faciliteren van een of meerdere professional learning communities.
  • Operationeel: hoe moet het didactisch ontwerp eruit zien om de strategische doelen te kunnen bereiken?

Deze drie niveaus vormen een dynamische geheel. In de Collaborative E-Learning Design methode (CoED), “an iterative and learning oriented approach to designing for learning”, komen de drie niveaus dan samen:

An important part of the CoED method is the negotiation and collaboration on establishing a shared pedagogical vision among the participants, and being able to discuss different values and to make a shared representation of these in a very flexible, yet structured manner.

Door middel van workshops werkt men dan aan de volgende vier fases:

  1. Fase 1: idee en ontwikkeling het het ontwerp (visie) – daarbij gaat het om het basisidee dat ontworpen moet worden.
  2. Fase 2: beschrijving van activiteiten in de vorm van rollen, werkmethode, arena’s, leerdoelen (wie, wat, waar, waarom?)
  3. Fase 3: productie van materialen en inrichting leerplatform.
  4. Fase 4: implementatie van het ontwerp inclusief testen en aanpassen.

Het is de bedoeling dat elke workshop resulteert in een aantal concrete producten, bijvoorbeeld kant en klare leermaterialen, posters of storyboards. Sjablonen of hulpmiddelen voor het presenteren van ideeën en het documenteren van beslissingen zijn dan belangrijk. Lerenden worden ook geïnspireerd door wat zij gepresenteerd krijgen. Vooral als zij voorafgaand aan de eerste workshop geen project hadden gepland en wanneer zij beperkte ervaring hadden met didactische ICT-toepassingen.

De auteurs stellen dat je veel rekening moet houden met de doelgroep en de aard van de cursussen. Bij korte cursussen moeten lerenden bijvoorbeeld niet veel tijd besteden aan de technologie. Ook zul je bij vervolgonderwijs meer aandacht moeten besteden aan “user-oriented design” omdat de diversiteit aan deelnemers en inhouden veel groter is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *