Interessant concept: Mechelle De Craene en John Cuthell hebben een artikel over de "net generation" geschreven op basis van een concept-paper. Normaal gesproken worden artikelen pas gepubliceerd nadat een paper "af" is en collega-wetenschappers het hebben gepeer reviewed. Dankzij Internettechnologie kun je nu eenvoudig voor een andere benadering kiezen. De Craene en Cuthell vragen namelijk om feedback die ze verwerken in hun definitieve versie (maar wat is definitief?).
Terug naar de inhoud van het artikel:
Using a Piagetian approach, the authors put forward the argument that the digital divide is not simply a matter of economics, but has psychological implications as well. If they are correct, how might schools counteract the effects of the digital divide?
De auteurs besteden vrij veel aandacht aan verschillen tussen leerlingen die thuis volop in aanraking komen met ICT en leerlingen die daar thuis nauwelijks mee in aanraking komen.
There have been numerous studies that show that books in the home are correlated with reading abilities. So, the same is true for digital literacy. Children without a computer at home show a remarkable difference to those with a computer in their home in digital abilities.
De auteurs stellen in navolging van Rousseau dat de wijze waarop kinderen "see, think, and feel about technology" cruciaal van invloed is op de digitale kloof. Zij vallen terug op Piaget om verschillen in de ontwikkeling van kinderen wat betreft ICT gebruik te verklaren. Zij concluderen voorlopig (het is immers een concept-paper):
In conclusion, computers in preschools can help to ready students for primary school and may help to level the playing ground of students who may not have computer access at home. Indeed, early classroom intervention and access may help to bridge the digital divide before the level of digital skills and abilities widen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie