Cibap kiest een leermanagementsysteem en digitaal portfolio

Eén van mijn opdrachten is die van projectleider van de selectie van een leermanagementsysteem en digitaal portfolio van de vakschool Cibap in Zwolle. Deze bijdrage bevat informatie over onze aanpak.

Cibap is de vakschool voor ontwerpers. Deze vakschool heeft eigen creativiteit, vakmanschap en verantwoordelijkheid nemen voor een duurzame toekomst hoog in het vaandel staan. Er studeren zo’n 1750 studenten.
Cibap is een proces gestart van het flexibiliseren en modulariseren van het onderwijs. Hiermee hangt samen dat Cibap via Cibap Next een meer prominente rol wil vervullen op het gebied van een leven lang ontwikkelen.

Een digitale leeromgeving (DLO), waar een digitaal portfolio en een leermanagementsysteem belangrijke onderdelen van zijn, is een belangrijke digitale faciliteit om dit proces mogelijk te maken.
Een DLO bestaat uit een samenhangend geheel aan applicaties die met elkaar geïntegreerd zijn (dankzij standaarden en specificaties). Een leermanagement systeem (LMS) vormt het hart van de DLO. Een digitaal portfolio maakt eveneens een prominent deel uit van een DLO.

Cibap beschikt nog niet over een LMS en digitaal portfolio. De komende maanden gaan we daar werk van maken via een selectie- en daarna implementatietraject. Het is geen Europees aanbestedingstraject (niet nodig vanwege de omvang). We gaan daarbij uit van “off the shelf’-toepassingen en niet niet van ‘maatwerk’.

We gaan er ook van uit dat het digitaal portfolio en LMS met elkaar geïntegreerd kunnen worden, waardoor bijvoorbeeld de uitwerking van een opdracht ook in een portfolio kan worden geplaatst (en niet via export-import). Het mogen dus twee aparte applicaties zijn, zelfs van twee leveranciers. Deze moeten wel met elkaar geïntegreerd kunnen worden. We willen straks echter aanbiedingen ontvangen die zowel het digitaal portfolio als het LMS betreffen.

Het selectietraject bestaat uit een aantal stappen:

  • 30 september 2024: potentiële leveranciers ontvangen het plan van eisen en open vragen. Het plan van eisen bestaat uit een overzicht aan functionele en niet-functionele eisen. Met behulp van de open vragen willen we ook zicht krijgen op de kwaliteit van de leverancier en de aangedragen oplossing.
  • 15 oktober 2024: leveranciers kunnen hun belangstelling om in aanmerking voor de opdracht te komen kenbaar maken door een verzoek in te dienen om op basis van het plan van eisen een presentatie te verzorgen over hun oplossing. Zij geven daarbij vooraf -schriftelijk- aan, aan welke eisen zij voldoen. Als een leverancier niet aan een eis kan voldoen, dan kan de leverancier ook een gelijkwaardig alternatief voor de eis aandragen. Verder beantwoorden de leveranciers de open vragen van Cibap. Een projectteam beslist op basis van de reactie van de leveranciers op het plan van eisen en de reactie op de open vragen welke leveranciers worden uitgenodigd voor een gesprek hierover.
  • 5 november 2024: Tijdens een gesprek illustreert de leverancier dat de leverancier voldoet aan het plan van eisen, of dat de leverancier goede alternatieven heeft voor een bepaalde eis. De leverancier laat aan de hand van een aantal processen zien hoe bepaalde eisen binnen het digitaal portfolio en het LMS gestalte krijgen. Daarnaast kunnen leveranciers antwoorden op open vragen tijdens het gesprek nader toelichten.
  • 7 november 2024: de projectgroep nodigt leveranciers uit om een offerte in te dienen. Op basis van het gesprek van 5 november besluiten we wie hiertoe wordt uitgenodigd. De offerte moet voldoen aan een aantal vooraf opgestelde criteria.
  • 17 november 2024: de genodigde leveranciers dienen een offerte in. Op basis hiervan besluit de projectgroep welke leveranciers worden uitgenodigd voor de volgende stap. Leveranciers ontvangen hierover op 22 november een bericht.
  • 10 en 17 december: gebruikerstesten vinden plaats aan de hand van meerdere gebruikerscases. Deze cases zijn representatief voor de wijze waarop een student, een docent en een functioneel beheerder het digitaal portfolio en het LMS gaan gebruiken. Bijvoorbeeld:
    De student logt in binnen het LMS, en komt daarna terecht op een persoonlijke landingspagina waar hij of zij in één oogopslag ziet welke taken hij of zij binnen verschillende ruimtes moet afhandelen. De student klikt op een opdracht, maakt de opdracht (met attachment) en stuurt deze in. Het toevoegen van een bijlage is verplicht. In eerste instantie vergeet de student het attachment bij te voegen. Laat zien welke melding de student krijgt.

Op basis van de offerte, de antwoorden op de open vragen, het gesprek over het plan van eisen, en de uitkomsten van de gebruikerstest, formuleert de projectgroep een advies aan de stuurgroep over het te selecteren digitaal portfolio/LMS.

We hebben diverse partijen benaderd om te particperen in dit selectietraject. Mocht je van mening zijn dat jouw organisatie in aanmerking komt om deel te nemen aan dit selectietraject, dan kun je dat via mail laten weten (wilfred[at]wilfredrubens.com). We registreren jullie dan als ‘potentiële leverancier’. Jullie kunnen dan alvast voorlopig de betreffende belangrijke data in jullie agenda zetten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *