Checklist bij het selecteren van leertechnologieën

Waar moet je op letten bij de selectie van eenvoudige leertechnologieën? Uiteraard op de leeractiviteiten die je ermee kunt uitvoeren. Maar er is meer.

Checklist
Foto: Pixabay

De gereedschapskist van een ontwikkelaar van ‘leerarrangementen’ zit vol met leertechnologieën die kunnen worden toegepast. Daarbij heb ik het niet alleen over technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook voor tools die oorspronkelijk niet voor leren waren bedoeld, maar er wel voor gebruikt kunnen worden. Weblogs zijn daar een voorbeeld van. Natuurlijk zijn er ontwikkelaars die het liefste gebruik willen maken van één online leeromgeving met tal van functionaliteiten. Er zijn echter ook ontwikkelaars die een dergelijke omgeving te gesloten vinden en de functionaliteiten erbinnen te beperkt.

Dankzij cloud computing wordt het voor deze laatste groep steeds gemakkelijker om diverse online leertechnologieën te gebruiken. Het lijkt ook wel of er steeds meer tools beschikbaar komen voor specifieke functionaliteiten. Hoe kun je daar een keuze uit maken?

Idealiter heb je eerst nagedacht over te behalen leeruitkomsten, leerinhouden en didactiek. Maar vervolgens zul je toch echt moeten kijken welke leertechnologieën het leren kunnen faciliteren. Laura A. Pasquini heeft daarom op basis van het SECTIONS model van Tony Bates een checklist samengesteld. ‘SECTIONS’ staat dan voor:

  • Students (wat is je doelgroep?)
  • Ease of use (o.a. gebruikersgemak)
  • Cost & Your Time (o.a. hoeveel tijd en geld kost het)
  • Teaching & Educational factors (zoals didactische kenmerken)
  • Interaction (o.a. interactiemogelijkheden)
  • Organizational Issues (wat vraagt dit van de organisatie)
  • Networking (o.a. mogelijkheid om met derden samen te leren)
  • Security and Privacy (o.a. welke data wordt waar opgeslagen?)

Deze onderwerpen zijn vervolgens uitgewerkt in een groot aantal aandachtspunten. Als het gaat om vrij eenvoudige leertechnologieën voor specifieke toepassingen, is deze checklist m.i. wel erg uitgebreid. Ik denk dan aan tools om mee te mindmappen, aan student response systemen of aan applicaties om bijvoorbeeld eenvoudige animaties mee te maken. Bovendien kijkt Pasquini ook naar online content.

Daarom wil ik zelf een meer summiere checklist voor eenvoudige leertechnologieën presenteren. Deze lijst focust zich dan op de leertechnologie op zich:

  • Welke leeractiviteiten kun je faciliteren met deze tool? Kijk vooral naar voor de handliggende toepassingen, en niet naar vergezochte toepassingen. Voorbeelden van leeractiviteiten zijn het activeren van voorkennis, lerenden zicht bieden op de voortgang van hun leerproces, oefenen van leerstof, reflecteren, lerenden samen aan een document laten schrijven, het voeren van een begeleidingsgesprek, vaardigheden demonstreren of kennis instrueren.
  • Kleven er ook pedagogisch-didactische nadelen of beperkingen aan de leertechnologie? Als je lerenden bijvoorbeeld vooral video’s wilt laten maken en bewerken, en verslagen wilt laten maken dan heeft een laptop bijvoorbeeld meer mogelijkheden dan een tablet.
  • Hoe gebruikersvriendelijk is de leertechnologie voor lerenden en docenten? Let daarbij op functionaliteit en op ontwerp (uitdagend, maar makkelijk te gebruiken). Kun je de leertechnologie met meerdere platforms en apparaten gebruiken?
  • Hoe stabiel en betrouwbaar is de leertechnologie, en wat is de reputatie van de leverancier? Wees terughoudend met Beta-versies, en implementeer geen applicaties organisatiebreed als de leverancier pas net op de markt is.
  • Wat vraagt het gebruik van deze leertechnologie van jouw organisatie? Hoe gemakkelijk is het installeren/beheren/upgraden? Kun je de tool zonder problemen binnen je organisatie gebruiken of botst de toepassing met bepaalde standaarden en afspraken?
  • Welke kosten zijn verbonden aan het gebruik van de leertechnologie? De noodzaak om een workshop te verzorgen, is ook een kostenpost. Net als de tijd die het kost om de leertechnologie in te zetten.
  • Hoe gaat de leverancier om met data, privacy en veiligheid?
  • Zou je jouw collega’s aanraden deze leertechnologie te gebruiken? Wat is je algemeen advies?

Morgen zal ik nog een aantal aandachtspunten formuleren bij de selectie van leertechnologieën.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *