Vandaag en morgen neem ik deel aan het jaarlijkse congres van de European Association for Distance Learning. Morgen verzorg ik zelf een presentatie. Vandaag heb ik drie keynotes bijgewoond. Daarin stonden vooral trends en ontwikkelingen op het gebied van leren centraal.
Voorzitter Dirk van der Mark schetste de noodzaak van innoveren tegen de achtergrond van de economische crisis en de invloed van ICT. Opleiders, die zich bezig houden met afstandsleren, zouden zich minder met content bezig moeten houden en zich meer moeten profileren met het faciliteren van leren.
Hoogleraar Tom Cannon's keynote heette 'Sleepwalking into the future'. Hij waarschuwde ervoor dat veranderingen, zoals een derde industriële revolutie, onvoldoende onderkend worden. Het gaat niet zo zeer om technologische veranderingen, maar om veranderingen op het gebied van leren en onderwijs. Met name op het gebied van tertiair onderwijs:
- Gedreven door toegankelijkheid. Veel mensen willen toegang hebben tot hoger onderwijs.
- Gedreven door intelligentie, die noodzakelijk is om als organisatie te overleven.
- Gedreven door afstand. Je moet afstand overbruggen om kennis toegankelijk te maken. Daarbij is het ook van belang om 'tempo te maken'.
Om vooruit te kunnen kijken, en niet te slaapwandelen, zul je meer moeten samenwerken met verschillende organisaties (bijvoorbeeld tussen private en publieke organisaties). Opvallend is volgens Cannon echter hoe resistent organisaties zijn tegen veranderingen.
Pas als we bereid zijn te veranderen -from Brick to Click- dan zijn we in staat om te groeien. Op het moment dat Amazon op afstand is gaan verkopen, is de verkoop van het aantal boeken spectaculair gestegen. We zullen dus nieuwe technologie moeten omarmen, en van traditioneel afstandsleren naar blended learning bewegen. Dat vraagt volgens Cannon ook om een veel meer klantgedreven, nauwe, relatie met lerenden. Bovendien zou dat tegen lagere kosten moeten kunnen, zul je hoge ambities moeten hebben en 'glocally' handelen.
Steve Rayson van City Guilds Kineo vertelde over de uitkomsten van een onderzoek (Annual Insights) naar opvattingen van Chief Learning Officers over belangrijke trends en ontwikkelingen:
- Technologie ontwikkelt zich sneller dan een samenleving kan adopteren (digitaal Darwinisme). Dit speelt ook op het gebied van leren en ontwikkelen. Technologische ontwikkelingen glippen door de vingers van CLO's.
- Lerenden nemen steeds meer eigen verantwoordelijkheid voor het leren. Leren is alomtegenwoordig, vindt niet alleen meer binnen systemen van de organisatie plaats, en is niet meer te controleren. Lerenden creëren hun eigen leeromgevingen.
- Lerenden vormen hun eigen groepen en netwerken en gebruiken technologieën om binnen die groepen en netwerken te leren. Onderschat ook niet het leervermogen van lerenden. Zij adopteren ook nieuwe technologieën zoals Facebookgroepen of webinars.
- We leren steeds vaker met behulp van meerdere devices (multi-deviced learning). We gebruiken verschillende devices voor verschillende doelen. Websites passen zich automatisch aan het device aan.
- We hebben steeds meer mogelijkheden om online leeractiviteiten vorm te geven die uitgaan van 'high empathy'. Daartoe behoort ook het gebruik van adaptieve technologie en gepersonaliseerd leren. Social learning is daar ook een voorbeeld, net als 'immersive learning' (zoals leerzame games).
- Lijnmanagers spelen een kritische rol als het gaat om leren en ontwikkelen. Daar wordt heel vaak onvoldoende rekening mee gehouden. Vooral als het gaat om 'high empathy' leren.
- Leren en ontwikkelen moet een rol gaan spelen als het gaat om het managen van potentiële chaos. Dus een rol spelen als het gaat om cureren of het realiseren van connecties. Google wil mensen bijvoorbeeld ook helpen om content van hoge kwaliteit te vinden. Daarom wil men o.a. meer rekening houden met contexten. Verder kijkt Google naar 'AuthorRank' en naar het aantal keren dat een artikel gelinkt is.
- We hebben andere manieren van beoordelen nodig. Toepassingen als TinCan of Open Badges kunnen hier een bijdrage aan leveren. Volgens Rayson kunnen Open Badges het certificeringslandschap drastisch gaan beïnvloeden.
- Werknemers worden vaker op basis van houding en motivatie aangenomen, dan op vaardigheden.
- Leren volgt technologie. Er is software die algoritmes gebruikt om verhalen te schrijven. Je kunt wellicht op die manier ook e-learning ten behoeve producten ontwikkelen. Hiermee hangt ook samen dat zoeken steeds vaker via gesproken tekst plaats zal vonden. Google Now voorspelt wat je wilt hebben, en presenteert informatie voordat je er om vraagt.
De laatste presentatie van vandaag was van Donald Clark. Hij sprak over het realiseren van werkelijke leerervaringen binnen massive open online courses. Eerst ging hij aan de hand van filosofen en goeroe's in op concepten van leren (instructies, behaviourisme, sociaal-constructivisme, ontschoolsing, behoeftenhierarchie, NLP, enzovoorts). Hij stelde dat mensen als Berners-Lee, Jobs of Salman Khan de nieuwe goeroe's op het gebied van leren worden. Bovendien hebben we in ruim tien jaar tal van nieuwe technologieën gekregen. Massive open online pedagogies zijn dan:
- Search (geoutsourced geheugen).
- Hyperlink (we denken immers niet lineair).
- Online video (6 minuten is maximaal).
- Wikipedia.
- Sociale media.
- Peer to peer leren.
- Big data en adaptief leren. We kunnen veel leren van bedrijven die zich niet met leren bezig houden, maar wel met veel data. Bedrijven als CogBooks passen dat bijvoorbeeld al bij leren toe.
Clark stelde ook dat binnen het hoger onderwijs de laatste twee jaar dankzij MOOCs meer is veranderd dan in de voorgaande 1000 jaar. MOOCs blijken te voldoen aan een behoefte, met name voor lifelong learners.
Verder stond hij ook nog kort in op innovaties op het gebied van beoordelen. Volgend Clark kun je tenslotte ook met behulp van toepassingen als Oculus Rift mensen leren daadwerkelijk laten ervaren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie