Bij Massively Open Online Courses krijg je gratis toegang tot leerstof en kun je interacteren met anderen. Deze MOOC’s hebben echter beperkt ‘civiel effect’ omdat ze vaak niet geëxamineerd en gecertificeerd worden. Maar ook dat gaat veranderen.
‘Onderwijsbedrijf’ Pearson gaat namelijk testcentra inrichten voor de edX online cursussen. Zij authenticeren daar onder andere de identiteit van de online lerenden. Dat bericht de BBC deze week.
De BBC schrijft dat allianties van grote (voornamelijk Amerikaanse) universiteiten in een race verwikkeld zijn om online cursussen te ontwikkelen. De cursussen zijn gratis, maar tot nu toe nog niet formeel geaccrediteerd door de universiteit.
But a practical question for these online students has been how their work can be recognised – and how such courses can overcome the risk of cheating and how they can validate the identity of the candidate.
Dat lijkt nu geregeld te zijn door de deal met Pearson. Pearson heeft 450 (test)centra in 110 landen. De lerenden betalen een bepaalde vergoeding hiervoor. Desalniettemin zal er een verschil blijven bestaan met de dure universitaire opleidingen van instellingen als Harvard en MIT. Je zou het volgens mij kunnen vergelijken met het verschil tussen een ‘basic’ en ‘pro’ versie van software. En net als bij applicaties zijn er altijd doelgroepen die voldoende hebben aan een ‘free’ of ‘basic’ versie.
Stephen Downes stelt m.i. terecht:
This – rather than any story about selling content or data – is the the monetization strategy end-game for MOOCs (though no doubt with the rise of test centres will come the rise of private tutoring).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie