Casus ontwikkeling online masteropleidingen

Wageningen University weet met twee online deeltijd-masteropleidingen niet alleen nieuwe doelgroepen te bereiken, maar ook de innovatie van hun campusonderwijs een impuls te geven.

Casus Wageningen UniversityEen aantal dagen geleden wees Ank Boersma (@ankboersma) me op een paper van SURFnet (pdf) waarin beschreven wordt hoe Wageningen University twee masteropleidingen heeft herontworpen tot twee online masteropleidingen. Deze innovatie is de start van een brede onderwijsvernieuwing waarbij online en campusonderwijs volledig worden geïntegreerd.

Door het onderwijs dankzij ICT meer te flexibiliseren weet Wageningen University ook nieuwe doelgroepen te bereiken (volwassenen uit verschillende landen met een gemiddelde leeftijd van 31 die werken, studeren en gezin willen combineren).

Het paper biedt zicht op de opzet en inhoud van de tweejarige online deeltijdprogramma’s met een studielast van 20 uur per week. Kennisclips, online proctoring, een elektronisch portfolio en veel interactie maken een belangrijk deel uit van de online programma’s. Men maakt ook gebruik van leerinhouden van massive open online courses. Verder besteden studenten 3 uur per week aan academische vaardigheden.

Docenten monitoren interacties om te checken of studenten nog ‘bij de les’ zijn. Ik had overigens graag meer gelezen over de begeleiding van studenten, en maatregelen op het gebied van het ontwerp en de didactiek om uitval te voorkomen en het zelfregulerend vermogen van volwassen studenten te vergroten.

Het paper laat ook zien hoe belangrijk professionalisering, het ondersteunen en ‘ontzorgen’ van docenten hierbij is. Daarnaast zijn kwalitatief goede voorzieningen uiteraard ook van belang.

Deze online deeltijdmasterprogramma’s hebben ook al gevolgen voor het campusonderwijs. Docenten gebruiken de online leerstof ook voor hun reguliere studenten, en geven daardoor minder vaak klassikale instructies.

De beschrijving van de goed practice eindigt met succesfactoren. Daaruit blijkt dat dit initiatief geen pilot is maar

een nieuw en fundamenteel onderdeel van de nieuwe onderwijsstrategie.

Verder is hierbij sprake van een multidisciplinaire aanpak. Diverse organisatieonderdelen zijn er bij betrokken. Ook wordt veel zorg besteed aan
de realisatie van een krachtige leeromgeving die te vergelijken is met de leerervaring van het campus-onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *