Casus flipped classroom met tips

Successful Flipped Classes gaat over de toepassing van een klassieke vorm van het concept van de flipped classroom. De geleerde lessen hebben te maken met de duur van video’s, de aard van opdrachten, de tijd die je besteedt aan besprekingen en het gebruik van opdrachten om studenten structuur te bieden.

Field trip
Field trip als onderdeel van de flipped classroom

Docente Stephanie Butler Velegol verzorgt een inleidend vak op het gebied van milieutechniek aan de Penn State University. Dit vak, dat door zo’n 80 studenten wordt gevolgd, is als volgt vormgegeven:

  • Studenten kijken in eigen tijd video’s over technische aspecten van de cursus. De video’s duren maximaal 10 minuten.
  • Zij maken een online toets die bepaalt of zij toegang krijgen tot de les. Deze toets wordt ook gebruikt om vragen te stellen, en om aan te geven dat bepaalde onderdelen onduidelijk zijn.
  • Tijdens de eerste 10 minuten van de les behandelt de docente specifieke vragen.
  • Vervolgens werken de studenten alleen of samen aan echte en relevante problemen. De docente ondersteunt hen daarbij.
  • Af en toe behandelt de docente een vraag plenair.
  • De les kan ook worden gebruikt voor brainstorm en discussie over relevante vraagstukken, een gastcollege door een expert of voor een ‘field trip’.

Het gaat daarmee in feite om een klassieke toepassing van de flipped classroom (andere toepassingen zijn mogelijk).

Uit een evaluatie van dit vak blijkt dat 77% van de studenten de voorkeur geeft aan deze aanpak:

  • De flexibiliteit om video’s in eigen tijd en tempo te kunnen bestuderen, wordt gewaardeerd.
  • Het opnieuw kunnen bekijken van inleidingen helpt studenten zich te focussen. Studenten geven aan vaak video’s opnieuw te bekijken. Vijftig procent doet dat omdat zij de eerste keer werden afgeleid.
  • De interactie tijdens bijeenkomsten wordt erg gewaardeerd.

Op basis van de evaluatie wordt onder meer aanbevolen dat je klassikale besprekingen van de leerstof niet langer zou moeten laten duren dan 20 minuten, en dat je studenten wekelijks opdrachten moet laten maken die hen ‘bij de les’ houden. Deze opdrachten bieden structuur, wat voor de meeste studenten belangrijk is om gemotiveerd te blijven om te leren.

In de evaluatie is vooral gekeken naar opvattingen van studenten. Zij geven aan meer betrokken te zijn bij het vak. De evaluatie zegt niets over de ontwikkeling van leerresultaten, al is een gemotiveerde groep studenten natuurlijk ook al een mooi resultaat.

Foto: “Observación de aves en Nador” by Kokopelado – Own work. Licensed under GFDL via Wikimedia Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Observaci%C3%B3n_de_aves_en_Nador.JPG#/media/File:Observaci%C3%B3n_de_aves_en_Nador.JPG

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *