Tijdens het congres e-learning in de zorg heb ik een presentatie over case based social learning bijgewoond. Hans Kövi van InBrain vertelde over een training voor rayonmanagers over het toedienen van een medicijn, in opdracht van een farmaceutisch bedrijf. Rayonmanagers fungeren daarin als huisarts die op basis van een complex probleem hun kennis mobiliseren, en een behandelplan opstellen.
De cases beginnen met een patiënt die zijn probleem via video introduceert. Vervolgens kunnen cursisten vragen aanklikken, op basis waarvan de patiënt reageert. Op basis van het gesprek wordt ook een elektronisch patiëntendossier samengesteld. Als je te lang doet over het stellen van een diagnose, dan waarschuwt een doktersassistente dat de wachtkamer volloopt.
Je kunt vervolgens ook aanvullend onderzoek doen. Daarbij moet je wel een motivatie geven. Als je een vervolgafspraak maakt, ontvang je een sms. Vergeet je bepaalde vragen te stellen, dan krijg je die vragen te zien. Vervolgens komt de patiënt terug voor de uitslag van het vervolgonderzoek, en stel je een behandelplan op.
Het 'sociale' aan deze methodiek zit in de face to face bijeenkomsten (f2f kennis uitwisselen), en in het gebruik van sms (simulatie doktersassistenten en simulatie patiënten sturen bijvoorbeeld feedback op basis van jouw leeractiviteiten). Verder maakt humor in belangrijk deel uit van de cases. De inhoud van training staat ook dicht bij de deelnemers.
Door de rayonmanager op de stoel van de huisarts te plaatsen, zijn zij beter in staat zich te verdiepen in de interactie tussen patiënt en huisarts. Er is ook sprake van een zeer gestructureerde manier van werken (je kunt de standaardaanpak en richtlijnen in laten slijten). Verder vinden mensen het ook een leuke vorm van leren.
InBrain gebruikt EasyGenerator waarmee je volgens hem ook adaptief leren en scenario-based learning kunt vormgeven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie