Stephen Downes heeft deze week een e-book gepubliceerd, over hoe en wat te leren. Deze publicatie bestaat uit een groot aantal voormalige blogposts, artikelen (o.a. uit 1993) en presentaties van Downes. In zijn inleiding stelt hij dat deze uitgave geen academisch werk betreft. Vaak betreft het persoonlijke reflecties waarbij Downes overigens wel dikwijls verwijst naar theorieën en wetenschappelijke artikelen.
Taken together, these posts represent a treatise, an approach to thinking and learning, and if they lack a careful definition statement, summarization of canonical literature, and body of evidence in test subjects and student surveys, that is part of the thesis, that a rough-and-ready critical stance and practical application in a sea of conflicting data and changing technologies is the best, most appropriate, and only route to an understanding of this (or any other) science.
These are not carefully prepared treatises authored by me about teaching and learning, they are examples of me, working with the best tools I have, engaged in teaching and learning. I am not arguing or explaining, I am not describing, I am demonstrating. You are not intended to read these articles with the idea that they are objective statements of fact, but as an explorer, being told of someone else’s experiences.
Ik denk er ook al geruime tijd over om een bundel samen te stellen van een selectie van mijn blogposts. Downes' e-book illustreert m.i. de belangrijkste redenen waarom ik dit tot nu toe niet heb gedaan:
- Ik heb blogposts ooit omschreven als "thoughts under construction". Veel van deze gedachten hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Daar zijn het blogposts voor.
- Ik zou een groot aantal blogposts met elkaar willen verbinden en er nieuwe bijdragen van willen maken, als ik ze zou gaan bundelen. Stephen Downes presenteert de diverse bijdragen onbewerkt.
- Ik zou een kader willen ontwikkelen waarbinnen ik de selectie aan (bewerkte) blogposts zou ordenen. Bijvoorbeeld thema's duiden, een rode draad aanbrengen. Dit mis ik bijvoorbeeld in Stephen Downes' bundel. Hij wil met zijn bijdrage een praktisch advies geven over hoe en wat te leren. Ik vind dat zelf een te beperkte kapstok. De toegevoegde waarde van deze bundel is wat mij betreft gering.
- Het samenstellen van een bundel van blogposts met toegevoegde waarde is volgens mij dan ook een arbeidsintensieve klus.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Jouw overwegingen om je blogposts (nog) niet te bundelen maken dat ik hoop dat je ze toch eens gaat bundelen. Voor mij (en wellicht ook anderen)zal de toegevoegde waarde groot zijn schat ik in. Of dat voor jou, als schrijver ervan ook zal gelden en voldoende ROI 😉 zal opleveren kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Eerlijk gezegd zit ik er op te wachten dat je je blogposts bijeenzet. Nu zorg ik dat ik ze terug kan vinden in mijn mail of zoek ze op op je site. De toegevoegde waarde, dat ben ik eens met Nelly Spanjersberg, zal er zeker zijn als je ook nog thema’s of rode draden aangeeft. Je blogs worden ook bruikbaarder om collega’s op mijn school bij te scholen inzake sociale media en e- leas ING. Doen dus!
@Nelly Spanjersberg en @Jan Zengerink: tja. Dank voor jullie aanmoedigingen. Maar waar haal ik de tijd vandaan?