Op de FLOSSE-weblog lees ik net een boekbespreking van Teemo Leinonen: Bug report: Group Cognition. Teemo becommentarieert een recent boek van Gerry Stahl over computer supported collaborative learning (CSCL), waarbij Stahl refereert aan het Europese ITCOLE-project. Teemo Leinonen oordeelt hard over Stahl’s boek.
Ik ben ook betrokken geweest bij het ITCOLE-project, overigens pas nadat Gerry Stahl naar de VS was vertrokken. Met name de Finse en Italiaanse partners hadden grote meningsverschillen met Stahl cs over de vormgeving van CSCL. Met name de Finnen -overigens inhoudelijk erg goed en zeer prettig in de omgang- hielden zeer sterk vast aan hun overtuiging. Dat botste behoorlijk, en dat merk je nog steeds aan Teemu’s bijdrage.
Teemu Leinonen stelt onder meer dat Stahl in zijn boek niet ingaat op de elektronische leeromgeving FLE3 en op het progressive inquirymodel. Als dat klopt, is dat inderdaad vreemd. Want beiden waren belangrijke resultaten van het ITCOLE-project.
Ik ben het niet met Teemu eens wat betreft zijn kritiek op de elektronische leeromgeving Synergeia. Hij stelt Synergeia complex is, in vergelijking met FLE3. Mwa. Dat blijkt niet uit een destijds uitgevoerd onderzoek. Docenten waren in het algemeen tevreden over beide omgevingen, ook al bekritiseerden ze bepaalde features van beide omgevingen. Leinonen stelt verder dat hij vermoedt at Synergeia -in tegenstelling tot FLE3- nauwelijks wordt gebruikt. Ook dat vraag ik me af. Ik ken in elk geval verschillende projecten en docenten die Synergeia gebruiken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie