Broedfactoren bevorderen informeel leren (#in)

Anderhalve week geleden maakte Guido Crolla mij attent op het boek De Broedfactor van Peter Camp. In dit boek staan broedplaatsen centraal: (virtuele) plekken waar nieuwe, creatieve ideeën ontstaan over werk en samenleving. Volgens Camp hebben deze broedplaatsen kenmerken, 'broedfactoren' en randvoorwaarden.

Ik ben er gisteravond in begonnen, maar zie al nadrukkelijk parallellen met leren. Als je 'broedfactoren' loslaat op leren en ontwikkelen, dan wordt leren m.i. een stuk informeler (de relatie tussen de vetgedrukte factoren en leren is voor mijn rekening):

  1. Onderzoek verschillende opties. Uitkomsten van leren staan allerminst van te voren vast. Problemen kennen geen eenduidige oplossing. Zelfs leerdoelen staan vooraf niet vast.
  2. Organiseer op andere manier. Leren vindt plaats in gemeenschappen en netwerken. Er is geen strikte hierarchie 'docent-lerende'. Er vindt oom zelfgeorganiseerd leren plaats.
  3. Laat mensen vrijbuiten. Lerenden leren al doende, door te experimenteren. Zij bepalen zelf leeractiviteiten.
  4. Schep informele ontmoetingsplaatsen. Leren vindt niet alleen plaats op school of bij een opleidingsinstituut. Lerenden zoeken elkaar op, ook via sociale netwerken.
  5. Mensen met elkaar verbinden. Dankzij sociale media vormen lerenden online netwerken van mensen met dezelfde belangstelling.
  6. Laat mensen creëren. Kenniscreatie en kennisconstructie staan voorop, waarbij lerenden een actieve rol spelen, in plaats van kennisabsorptie.
  7. Ga op ontdekkingstocht. Exploratief leren vindt plaats. Lerenden observeren ook rolmodellen.
  8. Uitwisselen van kennis en ervaring. Binnen 'lerende broedplaatsen' delen lerenden expertise met elkaar.
  9. Stimuleer gezonde bemoeizucht. Dialoog en peer feedback zijn van groot belang voor leren.

Hans Mestrum ziet ook mogelijkheden om "het onderwijs naar buiten" te brengen. De minor eentweetien noemt hij terecht een voorbeeld van een broedplaats.

Zie ook deze recensie van Hans vd Loo (met samenvatting). Guido Crolla heeft Peter Camp ook geïnterviewd:

De broedfactor, Peter Camp from Guido Crolla on Vimeo.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi,
    Leren is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van elk organisme, leren hoeft men niet te leren want ‘leren is ontwikkeling’.
    Ontwikkeling is de realisering van het leren.
    Of andersom?
    Het lijkt wel een entelechie?
    Gr. Rob

  2. @Rob Hannen: in de Angelsaksische literatuur wordt vaak gesproken over learning & development. De NVO2 spreekt geloof ik ook over leren en ontwikkelen. Je laatste zin snap ik niet. Verder benadrukt menig onderwijsexpert het belang van ‘leren leren’. Niet iedereen doet dat even effectief. “Niet leren” komt wat mij betreft niet voor.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *