MARCHet is een SURF-project van een aantal instellingen voor hoger onderwijs (in het kader van het nationaal actieplan e-learning) waarin gekeken is naar het gebruik van TPACK, en naar de rol van docentprofessionalisering daarbij. Vandaag was het afsluitende seminar van dit project. Ik zal een aantal blogposts hierover publiceren.
Na de opening, met onder andere warme woorden voor de projectleider, gingen Anne-Petra Rozendal (UMC Utrecht) en Petra Fisser (Universiteit Twente) inhoudelijk in op het project en op TPACK.
Anne-Petra startte met een filmpje over onderwijsontwerpen met ICT, waarin de vier -vrij toegankelijke- modules worden geïntroduceerd. In het kader van dit MARCHet-project zijn modules ontwikkeld die voor docentprofessionalisering gebruikt kunnen worden. Zij vertelde dat inmiddels 34 certificaten zijn uitgereikt aan docenten die de modules hebben gevolgd. Hiertoe hebben zij opdrachten gemaakt, waarmee aan leerdoelen uit de modules is gewerkt.
De modules hebben ook een vaste structuur, waarmee docenten hun onderwijs kunnen herontwerpen. Online samenwerken maakt ook een belangrijk deel uit van de professionaliseringsaanpak, vertelde Anne-Petra. Voor de module Kennis en inzicht peilen is bijvoorbeeld een wiki samengesteld: landschape of digital testing and assessment. Hierin worden bijvoorbeeld verschillende toetsvormen beschreven.
Petra Fisser is in haar inleiding ingegaan op het TPACK-model. Ik had verwacht dat iedereen in de volle zaal het model wel kende, maar dat was niet het geval. Petra stelde ook dat we in het onderwijs al overspoeld worden met ICT. Zij stelde dat docenten vooral in staat moeten zijn om de juiste keuzes te maken. Het gaat er om relevante keuzes te maken, binnen je eigen setting. Vertrouw daarbij ook op je eigen expertise als docent, raadde Petra aan. Effectief onderwijs is het maken van relevante keuzes rond vakinhoud, didactiek en technologie binnen jouw context.
In haar presentatie heeft zij het TPACK-model toegelicht. Het sterke punt van het model is dat het uitgaat van de expertise van de docent. Een minder sterk punt is dat het model in de praktijk moeilijker toe te passen is, dan op papier lijkt. Zo hebben we nog steeds technologische hobbels te overwinnen, en blijkt het lastig om echt integratie van de T, P en C vorm te geven.
Ook benadrukte zij dat het model geen ontwerpmodel is, maar een theoretisch kader. Tenslotte gaf zij aan dat TPACK-leiderschap nodig is, zodat docenten (in opleiding) over rolmodellen beschikken waaraan zij een voorbeeld kunnen nemen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie