Michael Trucano zet tien -eigenlijk negen- blunders op een rij, die je kunt slaan bij de invoering van ICT in het onderwijs. We kunnen immers leren van fouten van anderen. Zodat we die zelf niet hoeven te maken.
De blunders hebben onder meer te maken met een te grote technologiegedrevenheid, het onvoldoende rekening houden met specifieke contexten (wat in de ene situatie passend is, hoeft dat nog niet in de andere situatie te zijn), het onvoldoende monitoren en evalueren, vendor lock-in, onvoldoende rekening houden met kosten en te weinig aandacht voor professionalisering van docenten.
Trucano richt zich op ontwikkelingslanden, maar de meeste blunders zijn volgens mij ook voor het Nederlandse onderwijs herkenbaar.
Volgens Stephen Downes zijn Trucano's 'missers' vooral zonde van het geld. Hij ziet ergere fouten gemaakt worden:
Like, for example, blocking students from accessing blogging, social network and video web sites. And, for example, using the same lock-step pedagogy to teach online as you do offline. These are things that actually harm an education.
Ik ben het niet helemaal met Downes eens. Een te grote technologiegedrevenheid gaat vaak ten koste van een goede didactische inbedding. Is daarmee nauw verbonden met -zoals Downes het noemt- "lock-step pedagogy", waardoor technologiegedrevenheid ten koste kan gaan van de kwaliteit van het leren. Ook ondergraven veel van Trucano's blunders de acceptatie van ICT binnen leersituaties. Een behoorlijke blunder, lijkt me.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie