Via Harm Weistra ben ik terecht gekomen bij de blogpost Blogging in Higher Education. De auteur -Martin Ebner- heeft samen met een collega een paper geschreven over dit onderwerp, naar aanleiding van een casestudie die zij hebben uitgevoerd. Het paper staat helaas niet online. Maar je hebt ook wel wat aan de slides. Hieruit komen enkele mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van weblogs binnen het hoger onderwijs naar voren. Het valt bijvoorbeeld op dat de grote meerderheid van de studenten positief is over het gebruik van weblogs. Bijvoorbeeld:
- Je legt een kennisarchief aan.
- Studenten zijn continue betrokken bij het onderwerp.
- Studenten vinden dat ze meer over het onderwerp hebben geleerd dan anders (bij het schrijven van een essay) .
- Op deze manier worden meerdere perspectieven rond een thema belicht.
Beperkingen zijn er ook, zoals:
- Niet elke bijdrage is van even goede kwaliteit
- Je moet een breed onderwerp behandelen, anders ben je snel uitgeblogd.
- Elke week bloggen leidt tot stress (gedurende een semester moesten studenten elke week twee bijdragen leveren).
Interessant eindstatement van de auteur:
Nowadays, we need to think about what we write and not how we write. Even more – how we start to write, reflect and express ourselves within a worldwide community.
Ik ben overigens van mening dat het er ook om gaat dat we nadenken hoe we schrijven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
hi,
i tried to read this 🙂 .. i was only a try .. but thanks for the contribution
however, the paper you can find on my homepage: http://www.martinebner.at
or directly under:
http://lamp.tu-graz.ac.at/~i203/ebner/publication/07_elearn.pdf
@ Martin Ebner: Great, thanks!