Hoe je weblogs als leeractiviteit kunt inzetten, toont onderstaande casus.
Op dit moment ben ik docent van een Massive Open Online Course over e-learning. Enkele weken geleden vond in het kader van deze MOOC een OpenU Kennisnet masterclass plaats over learning analytics.
Ik heb de deelnemers gevraagd om als verwerkingsopdracht een blog post te schrijven:
Schrijf nu een persoonlijke blogpost over de belangrijkste mogelijkheden en risico’s van learning analytics, die u signaleert.
Het resultaat bestond uit tientallen bijdragen. Vervolgens heb ik de volgende oproep geplaatst:
Wie wil een reflectieve blog post schrijven over deze bijdragen? Dat wil zeggen: wat is de rode draad, welke verschillende opvattingen en invalshoeken signaleer je en wat vind je daar van (en waarom)?
Ik heb daarbij aangegeven dat mij dit echt iets leek voor degenen die in de intakevragenlijst van de MOOC hebben aangegeven al redelijk veel over e-learning te weten.
Aike van der Hoeff heeft deze handschoen opgepakt. Gisteravond schreef hij de blog post Learning Analytics – blog review.
Volgens hem kiezen de meeste bloggers in deze MOOC voor twee invalshoeken. Hij besteedt echter ook aandacht aan een derde invalshoek. Verder gaat Aike op een aantal bijdragen specifiek in. Tenslotte trekt hij drie conclusies.
Ik ga dit bewust niet samenvatten. Lees de blog post zelf maar. Ik wil jullie wel Aike’s ‘PS’ niet onthouden:
P.S. door het schrijven van deze blog is de kennis over wat LA is pas echt goed verankerd in mijn ‘systeem’.
Dit citaat slaat wat mij betreft de spijker op z’n kop. Bloggen is een prima manier om te reflecteren op een ontwikkeling, en zo informatie te verwerken. En het is mooi meegenomen dat je ook kennis deelt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie