Dat een weblog nog steeds een geschikt middel is om te reflecteren op de toepassing van nieuwe technologieën in het onderwijs, toont de Posterous-blog “De iPad als leermiddel” aan.
Dennis Verdonck is leerkracht en “pedagogisch ICT-coördinator” van een school voor beroepsonderwijs in Deurne bij Antwerpen. Onlangs is hij een weblog gestart over de iPad als leermiddel. Hij schrijft terecht:
Niet het toestel op zich is belangrijk, wel de extra kansen/mogelijkheden die het met zich meebrengt!
Zijn blogposts gaan over toepassingen gekoppeld aan vraagstukken vanuit het onderwijs. Voorbeelden zijn:
- Taalvaardigheid een impuls geven met de app Spreaker
- Mindmaps/woordspinnen in de klas maken met de app Popplet
- Pedagogisch verantwoord gamen in de klas met Squla
- Alternatieve werkvormen in de klas gebruiken met de app OMJS
Het zijn korte beschrijvingen, geïllustreerd met zelfgemaakte video’s (soms zeer uitgebreid). In die video’s bespreekt hij uitgebreider kansen en beperkingen van de apps.
Een mooie plek om je te oriënteren op het didactisch gebruik van apps. Vooral als Dennis Verdonck het bloggen en screencasten vol blijft houden. Ik heb de RSS-feed van zijn blog in elk geval toegevoegd aan mijn feedreader.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties