Bloemlezing over de metaverse: er is hoop

Soms lijkt het alsof de metaverse als relevante technologische ontwikkeling dood en begraven is. Dat is niet het geval. In deze blogpost vat ik enkele relevante en recente artikelen over deze ontwikkeling samen.

metaverseThe Metaverse Hype Died Down. Where Does That Leave Colleges That Invested In It?

Het Los Angeles City College heeft succesvol een digitale alternatieve campus ontwikkeld, met meer dan 1000 lessen binnen 25 vakgebieden. Deze ‘metaversity’ biedt lerenden de mogelijkheid om te leren in ‘extended reality’. Het college heeft de productiekosten van de cursussen weten te verlagen tot ongeveer $15.000 per stuk. Dit semester nemen 2500 lerenden deel aan deze lessen. Op dit moment wordt volgens de auteur in online bijdragen gesuggereerd dat de aandacht rondom de metaverse vervangen is door opwinding over AI. Er wordt, in vergelijking met een tijd geleden, ook nauwelijks meer gezocht op de betreffende term. Toch blijft de potentie van de metaverse om het onderwijs te vernieuwen volgens de gesprekspartners in deze bijdrage overeind. Sommige van de gerelateerde concepten zijn ook veranderd. Zo evolueert het concept van een ‘metaversity’ van het nabootsen van fysieke campussen naar een gedetailleerde simulatie van specifieke, afgesloten omgeving. Ook worden er nog steeds meer kleinschalige ‘metaverses’ voor onderwijsdoeleinden ontwikkeld. Daarbij wordt ook geëxperimenteerd en onderzocht hoe bepaalde vraagstukken, bijvoorbeeld rond identiteiten, kunnen worden aangepakt.

The metaverse: Not dead yet

Het concept van de metaverse, omschreven als de volgende fase van het internet, lijkt momenteel in een ‘winterperiode’ te verkeren, met trage ontwikkelingen en twijfels over de realisering ervan. Desondanks blijven bedrijven investeren in de onderliggende technologieën, zo blijkt uit deze bijdrage, en zijn er nog steeds positieve verwachtingen voor de toekomst. De ontwikkeling van de metaverse kan volgens analysten Forrester en Gartner echter nog een decennium duren. Menig woordvoerder van ondernemingen ziet vooral potentie in kleinere metaverses. Zij voorspellen een groeiende invloed op wereldwijde bedrijven. Voorlopige toepassingen zijn zichtbaar op het gebied van e-commerce en marketing.

Get Ready for the Battle of the Metaverses

Deze bijdrage gaat vooral over ontwikkelingen op het gebied van virtual reality. Mark Zuckerberg gelooft in een sociale digitale realiteit via Meta’s VR-headsets, gericht op het creëren van een alternatieve wereld waarin gebruikers kunnen socialiseren. Apple daarentegen ziet zijn Vision Pro headset als een solitair apparaat, gericht op het werken in een “ruimtelijke computeromgeving” en het aanbieden van mindful apps voor zelfzorg. Terwijl de technologieën doorontwikkelen, blijft het volgens de auteur een open vraag of en hoe we bereid zijn om onze realiteit te ruilen voor een alternatieve, digitale versie. Tech giganten blijven in elk geval vermogens investeren in de verwijdering van eventuele obstakels naar deze toekomst.

The 5 Biggest Misconceptions About The Metaverse

De metaverse, een begrip dat verschillende technologieën omvat die onze digitale levens vorm zullen geven, wordt volgens Bernard Marr vaak verkeerd begrepen. Veel mensen denken ten onrechte dat het puur VR, blockchain, of een wereld volledig gescheiden van de echte wereld is. De metaverse is volgens Marr is echter een verzamelnaam voor het volgende stadium van internetevolutie, waarbij sprake is van meer onderdompeling en gedeelde ervaringen, mogelijk met deelname van VR en blockchain. Verder kunnen de metaverse-toepassingen variëren van volledig virtuele ruimtes tot ‘digitale tweelingen’ van de echte wereld; nuttig voor leren, opleiden en onderwijs, en simulatie. Er is volgens deze auteur waarschijnlijk niet één enkele metaverse, maar eerder een verzameling van verschillende virtuele werelden en simulaties. Hoewel zorgen over dystopie volgens hem valide zijn, kunnen we de ontwikkeling van de metaverse sturen om onze samenleving te verrijken.

Ik blijf de metaverse een boeiende ontwikkeling vinden. Stelt deze technologie ons in staat om op een goede manier met elkaar te interacteren en samenwerken, beter dan de technologieën waarover we nu beschikken? Krijgt de kwaliteit van online leren op afstand een ‘boost’ doordat we bijvoorbeeld beter zicht hebben op non-verbale uitingen, omdat we meer het gevoel hebben bij elkaar te zijn en doordat sprake is van minder “latency” (de tijd die het kost om gesproken woorden bij de ontvanger te brengen)?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *