Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop

Deze weblog kent na vandaag een zomerstop. Rond 22 augustus 2022 start ik weer met bloggen. Toch behoefte aan leesvoer? Deze blogpost bevat een overzicht van bronnen over artificiële intelligentie voor leren, opleiden en onderwijs die jullie de komende weken kunnen lezen.

AI in education – what can we expect in the future?

In deze blog bespreekt Emilie Hayter de potentiële mogelijkheden voor het gebruik van AI voor onderwijs en leren, casestudy’s van succesvol gebruik, en expliciete beperkingen en kwetsbaarheden van het gebruik van een technologie-gedreven aanpak. Hayter gebruikt ook een maturitymodel voor de toepassing van AI in het onderwijs. Een belangrijke boodschap: AI tools will only be as good as the data they’re fed. En: lerenden kunnen te veel op AI-systemen gaan vertrouwen, waardoor zij minder zelfstandig kunnen denken, of waardoor het onderwijs dreigt te ‘depersonaliseren’.

Ways That Artificial Intelligence is Revolutionizing Education

Matthew Lynch gelooft weer dat een technologie onderwijs drastisch zal veranderen. Kunnen we niet eens stoppen met dergelijke overspannen verwachtingen? Los daarvan: zijn bijdrage bevat een overzicht van 26 toepassingen van AI in het onderwijs (soms kort door de bocht geformuleerd).

The role of artificial intelligence in education

Shourie Chatterji beschrijft zeven manieren hoe AI het ‘ecosysteem van leren doceren’ in de toekomst zal beïnvloeden (bepaalde taken automatiseren, gepersonaliseerd leren mogelijk maken, universele toegankelijkheid faciliteren, docentprofessionalisering ondersteunen, lerenden 27/7 ondersteunen en begeleiden, onmiddellijke feedback geven, slimme content ontwikkelen). Dit is best een mooi overzicht!

De belofte van AI in het onderwijs

SURF heeft een Engelstalig (waarom?) rapport geschreven over het gebruik van AI in het onderwijs op micro-, meso-, en macroniveau. Het rapport gaat in op definities en toepassingen. Vier specifieke toepassingen (Perusall, Jill Watson, PhotoMath en GPT-3) worden uitgebreid besproken. De auteurs hebben ook oog voor de beperkingen van de betreffende toepassingen.

How Microsoft Teams uses AI and machine learning to improve calls and meetings

Nicole Herskowitz van Microsoft Teams schrijft hoe zij AI toepassen om enkele tekortkomingen van Microsoft Teams te verhelpen. De tekortkomingen hebben betrekking op de kwaliteit van audio (o.a. echo’s, ruimte akoestiek elkaar kunnen onderbreken) en video (bijvoorbeeld optimalisaties bij beperkte bandbreedte).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *