Ik dacht even: ‘Betty is back’. De Twentse hoogleraar Betty Collis is immers al een tijdje emiritus (en inderdaad geen emir, Marten ;-)). Op dit moment schijnt zij de wereld af te reizen om her en der gastcolleges te verzorgen.Maar het artikel Multiple perspectives on blended learning design, dat ik deze week op Internet tegenkwam, is al van 2005. Collis heeft dit artikel geschreven samen met Anoush Margaryan (Universiteit Twente) en Marc Amory van Shell. De publicatie is gebaseerd op de ervaringen met de invoering van blended learning bij multinational Shell.
Deze vorm van technology enhanced learning wordt bij Shell nadrukkelijk gekoppeld aan het strategisch organisatiebeleid, en niet alleen aan de individuele competentieontwikkeling van medewerkers, schrijven Collis cs.
We
describe how a particular action-research partnership has developed such an
approach to learning design, give examples of learning events that illustrate
the design, and then synthesize results of 12 of these events from three
perspectives—the designer/researcher, the instructor, and the participant–in
order to reflect on the lessons learned and apply them in an on-going way to
a dynamic learning evolution.
De auteurs beschrijven een referentiemodel voor het ontwerpen van leersituaties op de werkplek. Dit model bestaat uit een aantal aspecten, die met elkaar interacteren:
- Mensen
- Omgeving
- Technologie
- Werkpraktijk
- Algemene principes over effectieve instructie
Dit model is gebruikt bij een onderdeel van Shell waarbij ongeveer 25 duizend werknemers (verspreid over 36 landen werken). Het bedrijfsonderdeel heeft te maken met grote veranderingen in de bedrijfsvoering en met vergrijzing van het personeel. Personeelsleden uit westerse landen worden vervangen door nieuwe medewerkers uit het Midden-Oosten en landen als Nigeria. Blended learning wordt gebruikt om nieuwe medewerkers op te leiden en om het organisatieonderdeel om te leren gaan met de innovaties.Sinds 2001 zijn meer dan zeventig cursussen ontwikkeld. Collis, Margaryan en Amory houden in dit artikel twaalf cursussen tegen het licht.
The results are discussed around
four major focuses: the impact of the courses on the business, the experience of the courses for
those involved, overall impressions, and the lessons learned.
Cursisten en opleiders bleken erg tevreden te zijn over deze vorm van leren. Collis cs formuleren ook een aantal geleerde lessen. Zij pleiten er bijvoorbeeld voor om ook community-of-practice-achtige leeractiviteiten te integreren in de cursussen, zodat ook een mix van formeel en informeel leren ontstaat (maar is het nog ‘informeel’ als je het institutioneel gaat organiseren?).De auteurs pleiten er ook voor om tussen de vier en acht uur voor ‘werkplek leren’ te reserveren. Zij concluderen onder meer:
The key is blended learning, where a substantial amount of the
learning takes place in the workplace, not through self-study of e-modules but rather through
work-based activities that involve others in the workplace as learning partners and also make use
of resources from the business that in many cases are found or developed by the participants
themselves.
Sterk aan dit artikel is dat het gebaseerd is op een duurzame relatie tussen ontwikkelaars/onderzoekers en een grote onderneming. Maar ik vind het jammer dat we weinig te weten komen over knelpunten en hobbels. Want die zijn er ongetwijfeld geweest. Jammer is ook dat de impact van blended learning op de bedrijfsvoering vooral is gebaseerd op opvattingen van mensen. Maar dit is natuurlijk ook lastig hard te maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dat prof.Betty Collis al emiritus is, wist ik niet, maar geloof ik onmiddelijk, maar niet dat ze nu ook de emir-titel heeft verworven.