Enquêtes waarin gevraagd wordt naar de mate waarin blended learning en volledig online leren worden toegepast, zijn vooral interessant als je naar de ontwikkeling in de tijd kijkt. Dan worden trends zichtbaar.
Campus Technology neemt elk jaar een vragenlijst af onder docenten in het Amerikaanse hoger onderwijs, met betrekking tot blended learning en volledig online leren. Ook dit jaar presenteren ze de uitslagen. De vragenlijst wordt niet heel massaal ingevuld. Dit jaar door 161 respondenten.
Ik vind het echter interessant om de resultaten van dit jaar te vergelijken met die van 2016 en 2017:
In welke mate passen docenten uitsluitend face-to-face onderwijs toe, volledig online leren of blended learning:
2016 | 2017 | 2018 | |
F2F | 19% | 15% | 13% |
Online | 10% | 12% | 11% |
Blend | 71% | 73% | 76% |
Hierbij valt op dat volledig face-t0-face onderwijs in de loop der jaren minder wordt toegepast en dat blended learning steeds dominanter wordt. Het aandeel online leren stijgt niet echt.
In welke mate wordt het concept van de flipped classroom toegepast?
- 2016: 55%
- 2017: 61%
- 2018: 58%
Na een aanzienlijke stijging, lijkt dit concept nu aan populariteit in te boeten. Het percentage respondenten dat aangeeft dat dit concept in geen van de lessen wordt toegepast, stijgt van 20% in 2016, naar 16% in 2017, naar 25% dit jaar.
Passen docenten blended learning volledig of gedeeltelijk toe?
2016 | 2017 | 2018 | |
Volledig | 29% | 28% | 29% |
Deels | 46% | 48% | 45% |
(Nog) niet | 26% | 23% | 26% |
Deze cijfers schommelen nogal.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie