Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over ontwerpcriteria en scenario’s (modellen) voor blended learning voor een netwerk van onderwijskundig adviseurs van ROC van Amsterdam.
Na het ‘voorstelrondje’, de introductie van een probleem (het herontwerpen van een opleiding vanaf september) en een toelichting op het begrip ‘blended learning’, ben ik ingegaan op ontwerpcriteria en de impact van de coronacrisis op het maken van keuzes ten aanzien van die ontwerpcriteria (de deelnemers hadden vooraf twee blogposts van mij gelezen).
Ik zou bijvoorbeeld nu niet snel kiezen voor een model van blended learning waarbij online leren vooral op school plaatsvindt. Ook zal nu het aandeel online leren binnen de blend waarschijnlijk omvangrijker zijn dan normaal.
Ik ben ook ingegaan op op asynchroon en synchroon online leren. Volgens mij kunnen we didactische eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren beter benutten.
Dankzij de coronacrisis maken we nu in elk geval andere keuzes dan anders ten aanzien van de ontwerpcriteria en scenario’s (modellen van blended learning). We moeten veel kritischer kijken naar wat we face-to-face moeten doen. Zie: Welke onderwijsactiviteiten voeren we online uit en welke op school, na de zomervakantie?
Daarna heb ik aan de hand van een casus en met behulp van de ‘blended learning wave’ (TU Delft) geschetst welke scenario’s voor blended learning je na de zomervakantie kunt toepassen.
Ik heb ook benadrukt waarom het ‘om-en-om’-model niet mijn voorkeur heeft.
Hieronder vind je mijn slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie