Ik ben gemiddeld een halve dag per week werkzaam bij de opleiding Facility Management van Zuyd. We zijn daar bezig met de invoering van een model van blended learning. Vandaag vond een bijeenkomst plaats van een platform van opleidingen Economie, Taal en Recht waar we onder meer kennis hebben uitgewisseld. Ik heb de aftrap verzorgd met een korte presentatie over de implementatie van blended learning.
Na een verkenning van het betekenisloze maar tevens ingeburgerde begrip ‘blended learning, ben ik kort ingegaan op mijn implementatiemodel. Ik ben met name ingegaan op een aantal onderdelen.
Bij context moet je bijvoorbeeld de ‘business drivers’ voor blended learning identificeren. Bij het bepalen van de doelen moet je nadenken over de vraag voor welk probleem ‘blended learning’ een oplossing is.
Bij leiderschap en strategie gaat het er onder meer om dat op meerdere niveaus sprake is van leiderschap dat blijkt uit gedrag (en niet alleen uit woorden). Als het gaat om mensen en cultuur moet je bijvoorbeeld niet alleen kijken naar professionalisering, maar ook naar het hanteerbaar maken van weerstanden. Deskundigheidsbevordering is niet altijd het antwoord.
Als het gaat om ‘curriculum’ heb ik toegelicht dat er meerdere modellen zijn, en dat het learning design van je cursus van grote invloed is op het succes ervan.
Tenslotte ben ik ingegaan op zes vragen die relevant zijn bij het ontwerpen/ontwikkelen van je model.
Daarnaast hebben aanwezigen via korte pitches verteld waar zijn mee bezig zijn als het gaat om de invoering van ICT in hun onderwijs.
Via Padlet hebben we geïnventariseerd wat mensen te bieden hebben, en aan wat voor uitwisseling zij behoefte hebben.
Lees meer over de invoering van blended learning bij deze opleiding.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie