Wanneer werkt blended learning het beste? Deze vraag probeert Michael Barbour te beantwoorden. In feite gaat het er daarbij om hoe je, gegeven jouw context, leerdoelen en didactisch concept, een leerarrangement samenstelt dat bestaat uit een zo optimaal mogelijke mix van leeractiviteiten, leermiddelen (inclusief technologie) en beoordelingsmethoden. Samenwerking tussen onderwijsinstellingen is belangrijk om keuzemogelijkheden te kunnen bieden.
Volgens Barbour zijn scholen op zoek naar een recept voor verschillende lerenden. Daarbij gaat het volgens hem niet om één generieke aanpak, maar om het bieden van keuzemogelijkheden wat betreft leermethodes zodat gepersonaliseerd leren mogelijk wordt. Hij verwijst daarbij naar een casebeschrijving van scholen die dit op dit moment dankzij ICT in de praktijk brengen.
Het kunnen bieden van keuzemogelijkheden vereist ook dat onderwijsinstellingen elektronische leermaterialen uitwisselen. Er is immers een zekere schaalgrootte nodig om op een efficiënte manier te kunnen beschikken over veel materialen waaruit men kan kiezen om een optimale mix te helpen realiseren. Gelukkig zijn er ook in ons land al initiatieven die hierop gericht zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wikiwijs is daar een voorbeeld van.